Fler vildsvin ökar risken för viltolyckor och dyrbara skador

Fler vildsvin ökar risken för viltolyckor och dyrbara skador

Lästid: 4 min

Den växande stammen av vildsvin har ökat antalet olyckor med cirka 800 procent under 2000-talet. Det innebär allt större kostnader för bilisterna och även fler personskador. Så här agerar du för att minska riskerna vid en viltolycka.

Text: Pär Brandt

Utbrottet av den afrikanska svinpesten bland vildsvin i närheten av Fagersta har fått mycket uppmärksamhet. Mindre känt är kanske att den kraftigt ökande vildsvinsstammen leder till stora kostnader och risker för bilägarna.

Olycksriskerna uppmärksammas av Riksförbundet M Sverige som kräver att regeringen agerar för att minska antalet vildsvin. Antalet vildsvin i Sverige har ökat från cirka 500 i början av 90-talet till uppskattningsvis 300.000 idag.

Under 2000-talet har antalet vildsvinsolyckor ökat med cirka 800 procent. Eftersom vildsvin är tunga orsakar de svåra skador på bilar vid en viltolycka. I värsta fall blir bilen okontrollerbar och det kan leda till kollisioner med andra bilar.

De stora skadorna är dyra att reparera då hela fronten på en bil kan demoleras, samtidigt som krockkuddar löser ut och måste ersättas. Dyrbara reparationer leder till högre försäkringspremier för alla bilägare.

Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige. Foto: Ernst Henry Photography.

Skottpeng på vildsvin

”Politiken har förhållit sig passiv och bara tittat på när antalet vildsvin ökat explosionsartat,” säger Tony Gunnarsson på Riksförbundet M Sverige.

”Antalet vildsvin bör kraftigt begränsas till en kontrollerbar population och regeringen behöver besluta om ett siffersatt mål för stammens storlek där hänsyn tas till viltolyckor och viltskador.”

I Danmark har man skjutit bort alla vilda vildsvin för att inte riskera utbrott av den afrikanska svinpesten bland tamgrisar. Något som vore förödande för livsmedelsproduktionen. Som en bieffekt är det väldigt få viltolyckor i Danmark. Sverige är i den motsatta delen av skalan med väldigt många viltolyckor, nästan 62.000 under 2022.

”Det behövs en rejält ökad avskjutning av vildsvin,” säger Tony Gunnarsson. ”Eftersom vildsvinen är svårjagade bör incitamenten till jakt stärkas genom exempelvis införande av skottpeng. Stödutfodring av vildsvin bör kraftigt begränsas.”

Skadorna på en bil blir omfattande efter en kollision med ett vildsvin.

Kör försiktigt

Antalet viltolyckor är som störst under perioden september–november. Vilt är mest aktiva under gryning och skymning, vilket under hösten sammanfaller med att många åker bil till eller från jobbet.

De flesta vilda djur uppträder i flock, speciellt så för vildsvin. Ser du ett vildsvin finns det med all säkerhet fler i närheten. Även om du upptäcker ett vildsvin långt bort gäller det att sänka hastigheten och vara beredd på att det kan komma fler.

När det finns vägskyltar som varnar för vilt beror det på att sträckan är känd för att vilt passerar. Respektera varningarna och sänk gärna hastigheten.

Tänk också på att en kraftig undanmanöver, för att undvika en viltolycka, kan vara farlig. Bromsa så mycket det går men sträva alltid att hålla kvar bilen på vägen. En bil går att ersätta eller reparera men köra in i ett träd kan leda till allvarliga personskador.

Se till att snabbt ställa ut din varningstriangel så att det inte sker fler olyckor. Slå även på varningsblinkers. Använd gärna en reflexväst när du är utanför bilen.

Handlar det om björn, varg eller vildsvin är rekommendationen att inte lämna bilen utan istället – om möjligt – backa bort. Ett skadat djur kan uppträda mycket aggressivt.

Vildsvin är typiska flockdjur. Ser du ett vildsvin finns det fler i närheten.

Anmäl viltolyckor

Om du krockar med större vilda djur är du skyldig att rapportera det till polisen. Det gäller alla större djur. Grävling och nedåt i storlek behöver inte rapporteras.

Rapporteringen till polisen ska ske direkt. Kommer du inte fram på 114 14 så ring 112. Om du inte rapporterar en viltolycka, eller gör det för sent, kan du bli dömd för förseelse mot jaktlagen och få dagsböter.

Olycksplatsen ska märkas ut, helst med en plastremsa. Det finns speciella remsor för detta, ibland finns de hos besiktningsstationer.

En blixtsnabb, svart skugga – oftast hinner man inte se mer när ett vildsvin korsar vägen.

Var rätt försäkrad

”Det går väl på försäkringen” kanske du tänker efter en viltolycka. Men en viltolycka kan bli väldigt kostsam, om man inte noga studerat försäkringsvillkoren.

Tyvärr går det inte att säga så mycket generellt om försäkringsskyddet vid en viltolycka. Villkoren och kostnaderna kan skilja sig åt en hel del mellan bolagen.

En del försäkringsbolag har en tilläggsförsäkring för viltolyckor, för de som tecknat halvförsäkring. Men har man inte denna kan självrisken bli dyr eller så får du bekosta reparationen ur egen ficka.

Men inte heller de med helförsäkring ska känna sig allt för säkra. Det kan bli många tusenlappar i självrisk, i värsta fall. Sen finns det bolag som inte kräver någon självrisk alls vid viltolyckor.

Kontrollera villkoren och känner du dig missnöjd kan det bli aktuellt att välja ett annat försäkringsbolag.

Det man alltid kan göra är att teckna en separat självriskeliminering, eller självriskreducering. Kallas även för självriskförsäkring. Som namnet antyder innebär det att du slipper betala självrisk, eller bara behöver betala ett mindre belopp.

De bästa självriskförsäkringarna ger upp till 10.000 kr i ersättning, per år, och är inte speciellt dyra. Då slipper du oroa dig för dyra reparationer om du ofta befinner dig på vägar där risken för viltolyckor är stor.


Guider i andra ämnen:

 

Diesel och bensin stiger – välj rätt bränsle för din nästa bil

Däcktest avslöjar skrämmande skillnader – köp inte farliga däck!

Konsumentverket varnar bilägare för ökänt företag – betala inte!

Så finansierar du din bil – spara stora pengar

Maskinskadeförsäkringen är din bästa vän i nöden – har du koll?

10 viktiga punkter du måste kolla vid köp av begagnad bil

Rätt däcktryck sparar tusenlappar – och miljön

Din nästa bil kan ha skulder – så gör du skuldkontroll