Text: Pär Brandt
En tändningsnyckel kan se tämligen enkel ut men den innehåller avancerad teknik och även en del finesser och funktioner som du förmodligen inte känner till.
Läs vår guide om bilnycklar så blir du lite klokare – och slipper kanske onödiga kostnader.
Skicka ner alla rutorna med ett knapptryck – praktiskt en varm sommardag.
1. Okända funktioner
Som regel kan flera kommandon utföras med tändningsnyckel, förutom de uppenbara som att låsa och låsa upp. Funktionerna är egentligen inte ”hemliga” utan snarare okända.
Att sänka ner samtliga sidorutor – eller köra upp dom – med ett knapptryck är ett sådant exempel. Öppna bilen med öppningsknappen (kort tryck) och håll sedan öppningsknappen nedtryckt i cirka 3 sekunder. Voilà! Alla fönsterna sänks ner, perfekt när bilen stått i solen och behöver vädras ur.
Ibland behövs det ett snabbt dubbeltryck istället för att hålla knappen intryckt. Och ibland är kommandot två snabba klick och sedan nedhållen knapp.
För att höja upp alla sidorutorna håller du låsknappen intryckt på samma sätt. Öppna bakluckan brukar gå till på ett liknande sätt.
Det kan finnas fler finesser som går att styra med din tändningsnyckel. Googla på modellnamn + car + key + features.
Det finns ett lås, om man tittar noga. Foto: Volvo Cars.
2. Var är dörrlåset?
Det är ju väldigt bekvämt att bara trycka på en knapp för att låsa upp bilen. Men vad händer om batteriet dragit ur sig?
Om bilens batteri är helt dött behöver du öppna dörren med den fysiska delen av tändningsnyckeln, nyckelbladet som det kallas.
Även om det ser ut som att förardörrens handtag inte har ett hål för nyckeln så finns det där. Bilden ovan visar hur det funkar på vissa Volvo-modeller genom att dra ut handtaget (1), stoppa i nyckelbladet (2), vrida 45 grader (3) och sedan dra ut nyckeln (4).
På många bilmodeller är det en liten plasthylsa som täcker nyckelhålet. Man får bort hylsan genom dra ut handtaget och sedan försiktigt bända med nyckelbladet på undersidan, där det finns ett hål i plasten.
Vissa bilmodeller går bara att låsa elektriskt, som exempelvis hos Tesla.
3. Det finns inget dörrlås
”Nä, det finns verkligen inget dörrlås!” Helt korrekt. Vissa modeller, framför allt elbilar, kan bara låsas elektriskt.
Som bilförare gäller det då att vara väl förberedd och faktiskt läsa på hur man ska göra för att låsa upp bilen. Du kan inte utgå från att en bilbärgare vet hur man ska göra med just din bilmodell.
De vanligast förekommande på svenska vägar som saknar fysiskt dörrlås är Tesla-modeller. Av olika anledningar kan det stora högspänningsbatteriet stänga av sig själv och då finns det ett 12-volts batteri som bland annat sköter dörrlåsen.
Även 12V-batteriet kan ta slut och då måste man öppna upp täcklocket för dragkroken, i fronten på bilen. Där inne ligger två kablar som kan användas för att få liv i batteriet – och låsa upp dörrarna.
Batteriet kan du byta själv, utan vara speciellt händig.
4. Byt batteri själv
Om fjärrkontrollen i din tändningsnyckel inte fungerar så beror det sannolikt på att batteriet är slut. Normal livslängd är 3–4 år.
Men det brukar inte vara allt för svårt att byta. Det finns gott om filmer på Youtube som visar hur man gör. Sök på bilmodell + key + battery.
Inne i nyckeln sitter ett knappcellsbatteri av litiumtyp. Helt dominerande är batteri CR2032 och CR2025. De två har samma diameter men har olika tjocklek, så se till att få rätt. Se även till att vända batteriet rätt med sina plus- och minuspoler.
Tyvärr är det rätt ojämn kvalitet på knappcellsbatterier och redan som nytt kan spänningen vara för låg. Ett bra CR2032/CR2025 ska hålla en spänningsnivå på minst 3,20 volt, något som Grufman Bil uppmärksammade på YouTube.
När spänningen sjunker till cirka 2,8 volt är batteriet ”dött”.
Ojojoj! Bilen låser sig själv och nyckeln är kvar inuti bilen.
5. Bilen låser automatiskt
Den här funktionen verkar ha varit ganska vanlig för cirka 20 år sedan men har tagits bort av många tillverkare. Är din bil likadan? Testa – så att du inte blir utelåst!
När du låser upp bilen kan det efter en viss tidsrymd (runt 2–4 minuter) ske en ”självlåsning”. Centrallåset aktiveras alltså automatiskt.
Tanken är god, föraren ska inte ovetande lämna bilen olåst. Men i praktiken har det inneburit att många bilförare lagt nyckeln inne i bilen (kanske i en jackficka eller väska) och sedan blivit utelåst.
Ha därför för vana att aldrig lämna tändningsnyckeln liggande inne i bilen. Som extra säkerhet kan man köra ner en sidoruta, skulle centrallåset aktiveras så är det lätt att sticka in armen och öppna dörren från insidan.
Många tillverkare programmerar centrallåset att inte självlåsa, om en dörr eller bakluckan öppnades efter att bilen låstes upp. Det är en betydligt smartare metod, men har nackdelen att bilen då kan förbli olåst utan att föraren vet om det.
Med en störsändare kan tjuvar blockera signalen från din bilnyckel.
6. Blockerad signal
Den trådlösa radiosignalen från din bilnyckel kan kodas på olika sätt för att öka säkerheten. Men signalen har en svaghet.
Svagheten består i att radiofrekvensen är känd. Det finns ett litet utrymme i frekvensbandet som används, i Europa är det 433,92 MHz.
Genom att skicka ut en kraftig, störande signal på denna våglängd förblir bilen olåst, eftersom den svaga signalen från nyckeln inte når fram.
Metoden används av kriminella för att lura bilägare, framför allt på parkeringar vid stormarknader och köpcentra. När föraren försvunnit kan den olåsta bilen länsas på sitt innehåll. Därför är det viktigt att känna efter i handtaget att bilen verkligen blev låst.
Signalen från din bilnyckel går att spela in, för att sedan användas för att låsa upp bilen.
7. Kidnappad signal
Förutom att störa ut radiosignalen från din bilnyckel så går det även att spela in signalen. Det är en relativt enkel och billig teknik som används där signalen fångas upp och sedan kan skickas iväg vid ett senare tillfälle.
Även nyare bilar har svårt att skydda sig mot den här tekniken. Vi Bilägare gjorde ett test där fem av sex bilar gick att låsa upp. Endast en Tesla Model 3 förblev låst eftersom den använder en annan teknik med mobiltelefon.
Som bilägare är det svårt att skydda sig mot den här tekniken då bilen blir låst, precis som den ska. Men tjuvarna kan stå 100 meter bort och låsa upp bilen när föraren försvunnit.
En sådan här rfid-förvaring skyddar din bilnyckel.
8. Nyckel i plåtburk
Bilar som har funktionen ”keyless entry” – de låser upp sig när föraren är tillräckligt nära bilen – kan stjälas av tjuvar som har rätt utrustning. Det förutsätter dock att bilen står parkerad ganska nära ytterdörren, men det är ofta fallet för de som bor i villa.
Biltjuvarna chansar på att tändningsnyckeln till bilen förvaras i ytterkläderna, som brukar hänga innanför ytterdörren. Eller kanske ligger på en byrå, eller hänger på en nyckelkrok.
Med en speciell teknisk utrustning letar tjuvarna upp signalen från nyckeln och förstärker den så att den räcker mycket längre än den normalt gör. Lyckas försöket så låser bilen upp centrallåset och sedan går det även att sätta sig bakom ratten, starta motorn och köra iväg.
Motmedlet mot den här typen av bilstöld är enkel: lägg nyckeln i en plåtburk med plåtlock. Då kan inte radiosignalen ta sig ut och heller inte förstärkas.
Gör på samma sätt med de reservnycklar som finns. Kallas även för rfid-skydd eller Faraday-låda.
Det finns även speciella små ”påsar” som är tillverkade för att ge samma blockering av radiosignalen. Googla på ”keyless + skydd” så hittar du dessa.
Med exempelvis en Apple AirTag går det att se var nyckeln befinner sig.
9. Spåra upp din nyckel
Det finns många varianter av ”keyless entry” där föraren kan öppna och starta bilen utan att använda den fysiska nyckeln.
Några få av dessa har även en bekväm funktion som gör att man kan se var nyckeln finns, via mobiltelefonen. Vilket kan vara värdefullt för en stressad småbarnsförälder som måste känna efter i alla jackfickor och väskor för att hitta nyckeln.
Om du behöver en liknande funktion så finns det ett flertal alternativ på marknaden. De som har en iPhone kan till exempel använda Apple AirTag. Samsung Galaxy SmartTag2 fungerar på ett liknande sätt.
Tappar du bort bilnyckeln kan det kosta många tusenlappar.
10. Bilnycklar är dyra
Att slarva bort en tändningsnyckel är lätt hänt. Som regel finns det två (ibland tre) nycklar till en bil och då är den snabba ”lösningen” att istället använda reservnyckeln.
Men vad händer om du även tappar bort den andra nyckeln? Då kan det bli riktigt krångligt. Bilen kanske behöver bärgas till verkstad och en ny nyckel beställas, vilket kan ta tid.
Att slarva bort bilnycklar kan kosta många tusenlappar, speciellt om du behöver hyrbil. Ibland ingår ersättning för borttappad nyckel i din bilförsäkring. Men ofta är det ett tillägg som du får betala extra för.
BMW:s senaste nyckelkort är mycket säkert.
11. Hög säkerhetsnivå
Det finns ett flertal system för att kunna öppna bilen med mobiltelefonen eller ett speciellt nyckelkort. En del av dess har fått kritik för att inte vara tillräckligt säkra – samtidigt som biltjuvarna blir allt mera tekniskt kunniga.
Men även biltillverkarna utvecklar sin teknik. På bilden ser vi senaste exemplet i form av BMW:s nya ”CCC Digital Key”.
Car Connectivity Consortium, CCC, är ett samarbete mellan olika biltillverkare och techföretag, framför allt tillverkare av mobiltelefoner. BMW blev först ut med en godkänd certifiering enligt CCC:s tuffa regelverk.
Håll noga koll på din bilnyckel, annars kan det gå illa.
12. Vakta över din nyckel
Moderna bilar är svåra att stjäla utan nyckel. Därför sker en stor andel av alla bilstölder efter att tjuven först stulit nyckeln.
Du ska aldrig förvara en bilnyckel i ett omklädningsrum eller i ytterkläderna som du hänger upp på arbetsplatsen. Ha alltid koll på bilnyckeln, lika bra koll som på mobilen.
Batteriet i nyckeln behöver bytas ut efter 3–4 år, något som inte brukar vara så svårt att göra själv.
Känn efter på handtaget att din bil verkligen blivit låst. Någon kan finnas i närheten med en störsändare.
Fler guider för bilägare: