Text & foto: Pär Brandt
Den nya regeringen gick till val förra hösten med löften om kraftigt sänkta bränslepriser. Ett drygt år senare ser de löftena ut att omsättas i konkret politik.
Både bränsleskatt och reduktionsplikt ska sänkas med början 1 januari 2024. Reduktionsplikten innebär att bränslet måste ha en viss inblandning av biobränsle, vilket framför allt ger ett betydligt högre dieselpris.
Riksdagen har röstat om regeringens förslag om sänkt skatt och minskad reduceringsplikt. Förslaget klubbades som väntat men det blev ändå dramatiskt. Regeringens förslag vann med bara en röst, 148 mot 147 röster!
Kommer ni ihåg för ett år sedan? Prisrekord på diesel och bensin.
Kraftig sänkning
Bensinskatten ska sänkas till årsskiftet. Bensinen sänks med 75 öre/iter och dieselskatten höjs något med 15 per liter.
Men den stora sänkningen sker med minskad reduceringsplikt som nu går ner till EU:s minimumkrav – det vill säga 6 procent. Det biobränsle (7,8 procent) som används till bensin är etanol och där blir prisskillnaden bara runt 50 öre per liter.
Men den nuvarande reduktionsplikten för diesel är hela 30,5 procent och där kan sänkningen till 6 procent innebära cirka 5 kronor billigare pris per liter.
Exakt hur de här prisskillnaderna faller ut i praktiken beror förstås på hur bränslebolagen väljer att prissätta. Kombinationen av både sänkt skatt och minskad reduktionsplikt kan bli stor. Men flera av bränslebolagen har meddelat att sänkningen förmodligen blir lägre än vad många hoppas på då det till och med kan uppstå brist på dieselbränsle. Preem har varnat för att den så kallade "vinterdieseln", som bara säljs i Norden, kan bli en bristvara.
En annan viktig faktor är världsmarknadspriset, som styrs av efterfrågan och produktion. Som vi sett under våren har det varit kraftiga variationer. Dieseln har pendlat mellan 23–26 kr/l och bensinen mellan 18:50–22 kr/l.
Osvuret är alltså bäst och först vid årsskiftet vet vi vilka priser som gäller.
Liknande artiklar: