Text: Pär Brandt
Ska du köpa en ny Volvo S60 så gäller det att snabbt bege sig till närmaste handlare. Årsmodell 2024 är nämligen den sista.
Nuvarande S60 var den första modellen som byggdes i Volvos nya fabrik i Charleston, South Carolina i USA. Produktionen startade i mitten av 2018 men nu är den avslutad för att ge plats åt Volvo EX90 och Polestar 3. Något som Carup var först att berätta:
”Volvo Cars avslutar produktionen av S60 vid vår fabrik i Ridgeville, South Carolina, i slutet av juni 2024, efter fem års produktion i fabriken,” sa Kristin Boldemann Wester, PR-chef för Volvo Cars, till Carup.
”S60 kommer även fortsättningsvis att tillverkas i Daqing, Kina. S60 finns inte längre till försäljning i Sverige utan upphörde efter modellår 2024.”
Att köpa en ny Volvo S60 i Europa går alltså inte – förutom de få exemplar som eventuellt står osålda. Men S60 kommer fortsatt att erbjudas i bland annat Australien, Turkiet och Kina. Det är marknader som av tradition gillar sedanmodeller.
Första generationen S60 tillverkades mellan 2000–2009 och blev en storsäljare, både i Sverige och internationellt.
En riktig storsäljare
I Sverige är det kombi som gäller. Volvo V60 och förhöjda V60 Cross Country rullar i ungefär 160.000 exemplar här hemma. Motsvarande siffra för sedanmodellen S60 är drygt 50.000, där den stora merparten kommer från första generationen 2000–2009.
Sista generationen Volvo S60 (2019–2024) är relativt ovanlig i Sverige med cirka 3.200 registrerade exemplar.
Men tar vi på oss de internationella glasögonen blir bilden en helt annan. Sedan starten år 2000 har Volvo sålt inte mindre än 1.350.577 stycken S60. Det är en mycket bra siffra som sätter S60 högt upp på listan över Volvos historiska storsäljare.
I toppen på den listan hittar vi Volvo 240/260 som tillverkades i nästan 2,9 miljoner exemplar. God 2:a är Volvo XC60 som nyligen passerade milstolpen 2 miljoner och ju fortfarande tillverkas.
Modellen S60 har faktiskt sålt aningen mer än populära 740/760 som byggdes 1982–1992 i 1,24 miljoner exemplar. Och även mer än 142/144/145 där det byggdes 1,25 miljoner bilar.
Hur många bilar har Volvo totalt sett tillverkat, från 1927 fram till idag? Cirka 25 miljoner!
Tre designers som alla haft ritstiftet i näven när S60 skapats (från vänster till höger): Peter Horbury, Thomas Ingenlath och T. Jon Mayer.
Första generationen S60
Den brittiska bildesignern Peter Horbury är ”pappa” till många av Volvos mest populära modeller. Horbury ledde designarbetet hos Volvo under sin första period, 1991–2002, och då ritades bland annat första generationen S60.
Volvo gjorde det enkelt för sig och skapade två syskonmodeller, sedanmodellen S60 och kombin V70. Fram till där att bakdörrarna började (B-stolpen) så var de två modellerna väldigt lika och det mesta av tekniken var gemensam.
Släktskapet till Peter Horburys första Volvomodell, S80, var tydligt men S60 var betydligt slankare och nättare i sin karaktär. Horbury har berättat i intervjuer hur stolt han var över den första S60 och hur arbetet gick till:
”Vi rullade in coupémodellen C70 i studion och sedan plockade jag upp en rulle maskeringstejp ur fickan. Jag tejpade dit en bakdörr på C70, sedan förstod hela teamet vad jag menade och satte igång att arbeta.”
Peter Horbury blev utlånad till Ford (som ägde Volvo PV vid denna tid) men kom tillbaka 2009 och var därmed delaktig även i designen av den andra generationen S60 (2010–2018).
Peter Horbury avled sommaren 2023, 73 år och i allra högsta grad aktiv (klicka för att läsa artikeln i nytt fönster).
Andra generationen Volvo S60 tillverkades mellan 2010–2018. S60 fick ett facelift 2014 och byggdes i både Belgien, Sverige och Kina.
Ett sportigt avslut
Efter britten Peter Horbury anställdes tysken Thomas Ingenlath 2012 som chefsdesigner. Därmed togs ytterligare ett stort kliv mot en modernare och mycket framgångsrik design.
Den första modellen i denna nya era blev andra generationen Volvo XC90. De skulle följas av S90, V90, andra generationen XC60, andra generationen V60 och tredje (sista) generationen S60.
Thomas Ingenlath var designchef men exteriördesignen utfördes till stor del av amerikanen av T. Jon Mayer, som började hos Volvo 2011.
Den tredje generationen S60 hade den långa motorhuven som var ett kännetecken för SPA-plattformen och en tydlig coupéprofil, men med fyra dörrar. Köregenskaper satte fokus på ”sportighet” och fick goda recensioner av motorpressen.
Modell |
Produktionsår |
Tillverkade |
S60 I | 2000–2010 | 611.227 |
S60 II | 2010–2021 | 348.080 |
S60 III | 2019–2024 | 223.383 |
S60 L | 2012–2020 | 162.531 |
S60 CC | 2015–2021 | 5.356 |
S60 Totalt | 2000–2024 | 1.350.577 |
S60 är en riktig succé, försäljningsmässigt. Källa: The Volvo Owners Club.
Andra generationen S60 (till höger) fanns även i ett förhöjt utförande som Cross Country, liksom V60 Cross Country (till vänster).
Volvo S60 användes inom motorsporten och bilden är från 2016, FIA World Touring Car Championship. Förare för Polestar Cyan Racing var Thed Björk och Fredrik Ekblom.
Första generationen Volvo S60 var en typisk "Horbury-design" med tydligt släktskap till S80 och även V70 (givetvis). En klassisk sedan i mellanklassen med sportiga coupélinjer.
Volvo S60 har slutat att tillverkas i USA, men Volvo fortsätter produktionen i Kina.
Fabriken i South Carolina, USA, blir nu helt elektrisk. Här produceras Volvo EX90, Polestar 3 och kanske även någon annan modell nu när USA infört mycket höga tullar mot kinesiska bilar.
Tredje generationen S60 är en ganska ovanlig syn i Sverige och fler lär det inte bli, nu när försäljningen slutar med årsmodell 2024.
Fler artiklar i ämnet: