Text: Pär Brandt
UPPDATERAD MED PRIS, FÖRMÅNSVÄRDE OCH FAKTA 13 JUNI.
Villa, vovve och kombi verkar vara det som många strävar efter, eller redan har. Men de som vill ha en eldriven, stor kombi har inte haft mycket att välja på. Förrän nu – här är helt nya Volkswagen ID.7 Tourer.
Enda elektriska kombialternativet under 2024 är BMW i5 eDrive Touring (klicka för att läsa mer i nytt fönster) och den kostar cirka 170.000 kronor mer än VW ID.7 Tourer. Volkswagens nya kombi ska lanseras hos de svenska handlarna i sommar.
Stämmer förhandsbeskeden kommer det ytterligare en stor, elektrisk kombi under andra halvåret i form av Audi A6 Avant. Men där vet vi inga detaljer, ännu.
Volkswagen ID.7 Tourer är en stor kombi i övre mellanklassen, bara 4 centimeter från att var 5,0 meter lång. Längden avspeglas i interiören med ett mycket generöst baksäte och stort bagageutrymme.
Baksätesryggen i ID.7 Tourer går att vinkla i två lägen. I det mest upprätta ryms 605 liter under insynsskyddet. Med lite bekvämare vinkel blir volymen 545 liter. Fäller man ner baksätet växer utrymmet till hela 1.714 liter. Behövs mer är dragvikten 1.200 kilo.
Nu kanske Nio ET5 Touring känner sig bortglömd (klicka för att läsa mer i nytt fönster), men det är en halv storlek mindre kombi med en längd på 479 centimeter. Bagagevolym 490/1.247 liter.
VW ID.7 Tourer är nästan 5 meter lång, vilket ger bra utrymmen både i baksätet och bagagerummet.
Lågt luftmotstånd
Nya Tourer bygger förstås i allt väsentligt på Volkswagens flaggskepp ID.7 (klicka för att läsa mer i nytt fönster), som premiärvisades för ett knappt år sedan.
Objektivt talat är det inte allt för stor skillnad på bakpartierna heller mellan dessa två ID.7-syskon. Dessutom är de både väldigt hala i luften. ”Vanliga” halvkombin har ett cW-värde på 0,23, Tourer är obetydligt sämre med 0,24.
Med det sagt så kan vi gå över till något av det viktigaste hos ID.7 Tourer och det är priset. "Kombitillägget" blir relativt lågt på 5.000 kronor.
Den välutrustade Volkswagen ID.7 Tourer Pro Edition kostar från 659.900 kronor med batteripaket på 77 kWh och bakhjulsdrift (286 hk, 545 Nm). Snabbladdningen sker med maximalt 175 kW och räckvidden är som bäst cirka 615 kilometer. I Pro Edition-utförandet ingår exteriörpaket, interiörpaketet Style, assistanspaket samt metalliclack.
Volkswagen ID.7 ska inom kort erbjudas med ett större batteri med kapaciteten 86 kWh. Där går det att ladda med 200 kW och räckvidden är som mest 709 kilometer i ID.7 Pro S. I kombin ID.7 Tourer Pro S anges räckvidden till 690 kilometer.
Till skillnad mot flertalet av övriga modeller i ID-familjen kan ID.7 förvärma batteriet inför snabbladdning. Det kan förhoppningsvis förkorta laddningstiden, inte minst vintertid.
Samma snygga, påkostade interiör som i "vanliga" VW ID.7.
Ny Sverige-favorit
Inuti Tourer är det mesta sig likt från Volkswagen ID.7. Inredningen är riktigt ombonad med fina materialval, snygga sömmar och bra känsla i reglagen. Fjärran från den plastiga känsla som första versionen av ID.3 hade.
Även ID.7 Tourer har Volkswagens nya pekskärm, 15 tum stor. I nederkant av skärmen finns upplysta reglage för temperatur som är lätta att hitta även i mörker. I ovankant finns ”snabbknappar” som leder direkt till de funktioner man söker.
Det finns inga fysiska reglage för ventilationen, det sköts helt via pekskärmen – eller röstkommando. Säger du till exempel ”mina händer är kalla” så slås rattvärmen på och varmluft riktas mot ratten. Rattknapparna är samma som förut, där hade vi gärna sett något bättre.
Det är väl ingen vild gissning att Volkswagen ID.7 Tourer kan bli en populär tjänstebil, för de som har möjlighet till en sådan via jobbet. Förmånsvärdet för ID.7 Tourer, räknat som nettokostnad (med 50 procent marginalskatt) är 2.884 kronor per månad.
"En stor eldriven kombi med lång räckvidd och generöst med utrymme är efterlängtad av många,” säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige. ”ID.7 har fått en bra start och vi ser förstås fram emot att lansera kombiversionen Tourer, som har alla förutsättningar att bli en ny Sverige-favorit.”
Med baksätet fällt blir det ett 2 meter långt utrymme med volymen 1.714 liter.
Sportkombi i sommar
I sommar inleds försäljningen av den fyrhjulsdrivna VW ID.7 GTX Tourer. Denna modell har två elmotorer, en för framaxeln och en till bakhjulen. Bilderna med den röda bilen är GTX-versionen.
Den sammanlagda systemeffekten i GTX anges till 340 hk (250 kW). Accelerationen 0–100 km/h avverkas på 5,4 respektive 5,5 sekunder (halvkombi och kombi). Båda GTX-modellerna säljs med det större batteripaketet på 86 kWh. Räckvidden för ID.7 GTX blir då 595 kilometer, ID.7 Tourer GTX kommer som mest 585 kilometer.
Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling, beskriver ID.7 GTX Tourer:
"ID.7 GTX Tourer banar väg för en ny typ av sportig mobilitet genom att kombinera rymligheten hos en stor kombi med prestandan hos en sportbil. Det som fascinerar här är den omedelbara kraften med vilken elmotorerna ger maximal effekt och maximalt vridmoment på bråkdelar av en sekund," säger Kai Grünitz.
Förutom fyrhjulsdriften har ID.7 GTX Tourer en del exteriöra skillnader. 20-tums fälgarna Skagen är standard. I inredningen märks speciella stolar och GTX-inskrift i ryggstöden. En GTX-specifik ratt ingår också med röda dekorsömmar.
VW ID.7 GTX har en angiven systemeffekt på 340 hk.
Följande Edition-versioner av Volkswagen ID.7 erbjuds på den svenska marknaden:
ID.7 Pro Edition: från 659.900 kronor (bakhjulsdrift, 77 kWh-batteri, räckvidd: 611 km).
ID.7 Pro S Edition: från 668.900 kronor (bakhjulsdrift, 84 kWh-batteri, räckvidd: 699 km).
ID.7 GTX Edition: från 694.900 kronor (fyrhjulsdrift, 84 kWh-batteri, räckvidd: 587 km).
ID.7 Tourer Pro Edition: från 664.900 kronor (bakhjulsdrift, 77 kWh-batteri, räckvidd: 598 km).
ID.7 Tourer Pro S Edition: från 673.900 kronor (bakhjulsdrift, 84 kWh-batteri, räckvidd: 680 km).
ID.7 GTX Tourer Edition: från 699.900 kronor (fyrhjulsdrift, 84 kWh-batteri, räckvidd: 576 km).
Följande förmånsvärden per månad (netto) gäller vid 50 procent marginalskatt:
ID.7 Pro Edition: 2.867 kronor.
ID.7 Pro S Edition: 2.914 kronor.
ID.7 GTX Edition: 3.000 kronor.
ID.7 Tourer Pro Edition: 2.884 kronor.
ID.7 Tourer Pro S Edition: 2.930 kronor.
ID.7 GTX Tourer Edition: 3.016 kronor.
Fler nyheter från VW:
Här är VW:s nya flaggskepp ID.7 med 700 km räckvidd
VW sänker priserna på elbilar – blir det rabattkrig under 2024?
Premiär: Nya VW Tiguan får längre räckvidd – och fysiska knappar
VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blivit billigare
Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare
Volkswagen uppdaterar ID.3 – nu med svenska priser
VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla
Baksätet har ett lite högt golv, men annars är det gott om utrymme för benen.
Kombimodellen har nästan samma låga motstånd som halvkombin ID.7. Det gynnar räckvidden.
VW ID.7 Tourer kan bli en ny tjänstebilsfavorit med ett relativt lågt förmånsvärde.
Ryggstödet kan vinklas på två sätt, för mer eller något mindre bagagevolym.
Lastvolymen i fyrhjulsdrivna GTX är densamma som i "vanliga" ID.7.