VW sänker priserna på elbilar – blir det rabattkrig under 2024?

VW sänker priserna på elbilar – blir det rabattkrig under 2024?

Lästid: 5 min

Volkswagen startar försäljningen av uppgraderade ID.4 och ID.5 som får mer effekt och lägre pris. Det kan bli inledningen på ett år med låga kampanjpriser och elefanten i rummet är Tesla. Ska de sänka priserna igen?

Text: Pär Brandt

Under ett par år har efterfrågan på elbilar varit hög då flera tillverkare sinkats av komponentbrist. Men nu har produktionstakten ökat, faktiskt så högt att den överstiger efterfrågan på elbilar. Flera fabriker har tvingats stänga tillfälligt.

Det här är en global trend, påtaglig i både Europa och USA. I Kina råder rena priskriget och en del tillverkare säljer sina elbilar för belopp som inte ens täcker materialkostnaden.

Samtidigt fortsätter lågkonjunkturen och många hushåll håller hårt i plånboken. Om vi ska tro statliga Trafikanalys kan 2024 bli ett väldigt dystert år när det gäller nybilsförsäljningen:

”Under 2024 väntas nyregistreringarna nå sin lägsta nivå sedan 2009, för att 2025 och 2026 öka något till följd av ett förbättrat makroekonomiskt läge,” skriver Trafikanalys (klicka på länk för att öppna nytt fönster).

VW ID.4 och ID.5 får en uppdaterad och större pekskärm på 12,9 tum.

Vässat erbjudande

Det är i ljuset av detta som Volkswagen idag går ut med besked om försäljningsstart av sina uppgraderade elbilsmodeller ID.4 och ID.5.

Volkswagen har länge stretat emot Teslas prissänkningar och istället gradvis höjt priserna, vilket bland annat motiverats av den svenska valutans allt sämre värde. Men nu svänger man om och sänker istället priserna.

Vi känner igen upplägget från nyligen uppgraderade ID.3 där Volkswagen i höstas skapade en ”Edition” modell. I praktiken var det ingen skillnad i utrustningsnivå men Edition var 35.000 kronor billigare jämfört med standardpriset.

I den nya prislistan är det svårare att jämföra gamla och nya priser då Volkswagen inkluderar vissa utrustningspaket i sina nya Edition-modeller. Något förenklat så erbjuder VW nu mer välutrustade modeller för ett lägre pris.

Väljer du en VW ID.5 får du mer utrustning för ett bättre pris.

Högre toppeffekt

Modellutbudet är också breddats med en mera avskalad instegsversion av ID.4 som döpts till Pure, eller Pure Edition (från 524.300 kr). Toppeffekten är sänkt till 170 hk, batteripaketet är på 52 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 361 kilometer (WLTP).

Dessutom inför Volkswagen en riktig snikversion som döpts till ”EU”. Det är en enkel version utan marknadsanpassad utrustning, vilket bland annat innebär att det inte finns någon stolsvärme. Här är priserna ungefär 12.000 kronor billigare jämfört med Edition-modellerna.

Både VW ID.4 och ID.5 (med 77 kWh-batteri) utrustas med den mera effektiva, bakre elmotorn som debuterade i nya sedanmodellen ID.7.  Jämfört med tidigare motor på 204 hk ökar nu toppeffekten till 286 hk (210 kW) och 545 Nm.

Toppversionerna ID.4 GTX 4Motion och ID.5 GTX 4Motion får en sammanlagd toppeffekt på 340 hk (250 kW), en ökning med 41 hk. Det innebär att 0–100 km/h nu avverkas på 5,4 sekunder för GTX-modellerna.

Volkswagen ID.4 GTX och ID.5 GTX får sammanlagd toppeffekt på 340 hk, en ökning med 41 hk.

Snabbare DC-laddning

När vi nyligen provkörde den uppgraderade Volkswagen ID.3 klagade vi på den undermåliga snabbladdningen. Alldeles för dåligt för en modern elbil.

Även Volkswagen har tydligen insett att det finns en viss ”förbättringspotential”. Med bakhjulsdrift är det samma maxkapacitet som förut, det vill säga 135 kW, för ID.4 och ID.5. Men för versionerna med fyrhjulsdrift är nu kapaciteten utökad till 175 kW. Vad det ger för siffror i praktiken återstår dock att se.

Något som talar för att snabbladdningen verkligen blir bättre är att alla versioner av ID.4 och ID.5 nu kan förvärma sitt batteri innan snabbladdning.

Viktiga steg i rätt riktning, helt klart, och vi kan bara hoppas på att även ID.3 får dessa förbättringar snart. VW ID.3 är en trevlig bilmodell på många sätt, men den dåliga snabbladdningen är en akilleshäl.

Äntligen en bättre pekskärm, hoppas att även ID.3 snart får denna uppgradering.

Större pekskärm

Ett annat område med viss ”förbättringspotential” är Volkswagens pekskärm. Numera är det standard med en skärm som mäter 12,9 tum och den ser ut att vara väldigt lik den som debuterade hos ID.7.

I nederkant sitter upplysta touchreglage för klimatanläggningen och volymkontroll. En mycket välkommen förbättring. Körlägesväljaren är utformad som en rattspak och då får den större skärmen plats.

Nytt är även ett premiumljudsystem från Harman Kardon med 10 högtalare, inklusive subbas och mitthögtalare.

Även helt nya VW ID.7 finns nu i ett Edition-utförande.

Vad gör Tesla?

Elefanten i rummet är som sagt Tesla. I USA förlorar Model 3 sin viktiga, statliga rabatt på 7.500 dollar (cirka 75.000 kronor) vid årsskiftet. Även Model Y ser ut att förlora sin rabatt.

I Tyskland har myndigheterna, utan förvarning, tagit bort rabatter på elbilar och det berör även Tesla. Åtminstone tillfälligt så har Tesla lovat att kompensera detta bortfall för de som beställer en ny bil.

Tesla har en ovanligt hög vinstmarginal på sina bilar och har därför råd att sänka priset för att öka försäljningen eller åtminstone behålla sina marknadsandelar. Sänkta priser gynnar inte aktiekursen men konsumenterna får möjlighet att göra en bättre affär. Sänker Tesla sina priser i Sverige påverkar det hela bilbranschen, vilket kan trycka ner prisnivån ytterligare.

Den snabba utvecklingen hos elbilar har gjort att begagnade elbilar värderas lägre (jämfört med för 1–3 år sedan). Flera analytiker inom bilbranschen har höjt ett varningens finger och påpekat att elbilar nu har en snabbare värdeminskning jämfört med de bilar som har konventionell förbränningsmotor. Ibland kan det handla om en skillnad på 25–30 procent större värdefall.

För de som vill ta steget till elbil blir det ekonomiska klivet inte lika högt längre. Det går exempelvis att hitta en Nissan Leaf för under 50.000 kronor på Blocket. Men med ett batteripaket på 24 kWh kommer man inte så långt, speciellt inte vintertid. Elbilar som är 3–5 år känns rätt gamla, jämfört med de nya som lanseras.

Att spå in i framtiden är inte lätt. Men mycket pekar mot att 2024 kan bli ett turbulent år med attraktiva kampanjpriser. Både för de som köper nytt eller begagnat, men även för de som föredrar privatleasing. 🥳

 

Artiklar i samma ämne:

Elbilarna bromsar in – goda chanser att pruta och fynda

Passa på i höst - nu är privatleasing riktigt hett igen

Blocket tillåter oseriösa bilhandlare – får svidande kritik av Råd & Rön

Polisen varnar för bedragare på Blocket – lurar bilsäljare med falsk banköverföring

Blocket förbjuder friskrivningar – en seger för bilköparna

Konsumentköplagen förstärks – bättre skydd för begbilar

Många bilföretag på nya ”Svarta listan” – även Tesla

Din nästa bil kan ha skulder – så gör du skuldkontroll

Så finansierar du din bil – spara stora pengar

10 viktiga punkter du måste kolla vid köp av begagnad bil

Maskinskadeförsäkringen är din bästa vän i nöden – har du koll?