Nya Audi A6 blir elbil – utmanar BMW i5 med bättre räckvidd och laddning

Nya Audi A6 blir elbil – utmanar BMW i5 med bättre räckvidd och laddning

Lästid: 7 min

Audi A6 är skapad för att knäcka ärkefienden BMW i5 och erbjuder upp till 750 kilometer räckvidd, kraftfull snabbladdning och en oväntad egenskap. Vadå? Jo, A6 är bakhjulsdriven!

UPPDATERAD 5 SEPTEMBER MED SVENSKA PRISER

Text: Pär Brandt

Audi fortsätter att stöpa om sitt utbud med både nya elbilar och nya modeller som har förbränningsmotor. Och nu börjar vi lära oss att jämn siffra = elbil, udda siffra = förbränningsmotor.

Helt nya Audi A6 e-tron är det senaste exemplet. Audi A6 och S6 är alltså elbilar, precis som nyligen visade Q6.

Både suvmodellen Q6 och helt nya Audi A6/S6 är baserade på samma tekniska grund och har därmed stora likheter. Audi A6 har ett stort batteripaket (100 kWh), lång räckvidd (upptill 750 km) och kraftfull snabbladdning (10–80 procent på 21 minuter) tack vare 800-voltsteknik.

Både A6 och sportmodellen S6 erbjuds med två karosser, Sportback (halvkombi) eller Avant (kombi). För att gynna räckvidden har man jobbat extra hårt med luftmotståndet. A6 Sportback har ett mycket lågt cw-värde på endast 0,21. Avant är inte långt därefter med 0,24.

Grundmodellen A6 levererar som mest 270 kW (367 hk) vilket ger en 0–100 acceleration på 5,4 sekunder. Alla Audi-modeller har hittills varit antingen fram- eller fyrhjulsdrivna men nya A6 – och även Q6 – är i grundutförandet bakhjulsdrivna. Enda undantaget var en begränsad serie av sportmodellen R8.

Premiär, Audi, A6, S6, Avant, Sportback, e-tron, 750 km, räckvidd, svenskt pris, kronor, kraftfull, snabbladdning, bakhjulsdrift, PPE, plattform.Den nya familjen består av A6 och S6, båda modellerna finns som både Sportback och Avant.

Släkt med Audi Q6

De som vill ha mera sportiga egenskaper kan titta närmare på Audi S6. Där höjs toppeffekten till 370 kW/503 hk (och under korta intervaller 405 kW/550 hk).

Med fyrhjulsdrift och högre effekt sprintar Audi S6 iväg från 0 till 100 km/h på endast 3,9 sekunder.

En annan skillnad mellan A6 och S6 är att den förstnämnda får konventionella stålfjädrar som standard medan S6 har adaptiva stötdämpare med luftfjädring. Men luftfjädring finns som tillval till A6.

Den tekniska plattformen PPE (Premium Platform Electric) bildar alltså grunden till både A6/S6 som Q6. Batteripaketet innehåller en delvis ny kemi som Audi hävdar ger en väsentligt bättre energitäthet. Batteriet har 180 celler fördelat på 12 moduler och nettokapaciteten är 100 kWh, varav 94,9 är användbara (netto).

Senare i höst kan vi förvänta oss fler modellvarianter av Audi A6, bland annat en något billigare med ett batteri på 79 kWh och därmed också något kortare räckvidd. Den bakhjulsdrivna A6 kompletteras även med quattro (fyrhjulsdrift).

Någon gång i framtiden är det inte omöjligt att det även skapas en ny Audi RS 6. Koncernsyskonet Porsche Macan bygger på samma PPE-teknik och där har toppmodellen 639 hk och hela 1.130 Nm.

Premiär, Audi, A6, S6, Avant, Sportback, e-tron, 750 km, räckvidd, svenskt pris, kronor, kraftfull, snabbladdning, bakhjulsdrift, PPE, plattform.Nya Audi A6 Sportback är riktigt hal i luften. Cw-värdet är endast 0,21.

Kraftfull snabbladdning

En av de stora fördelarna med nya Audi A6 är den ovanligt kraftfulla snabbladdningen på 270 kW. Att snabbladda från 10–80 procent under optimala förhållanden går på 21 minuter. 

Har man bråttom så går det att trycka in en räckvidd på 255 kilometer efter bara 10 minuter (som bäst). Om laddstolpen ”bara” är på 400 volt delas batteriet upp i två parallella batteriet som kan laddas med upp till 135 kW. Laddar man hemma med växelspänning är maxkapaciteten 11 kW – senare kommer 22 kW som tillval.

För att ta till vara bromsenergin har Audi A6/S6 en ovanligt kraftig regenerering, upp till 220 kW. Det ska räcka för att återanvända 95 procent av alla inbromsningar i vardagstrafik.

Premiär, Audi, A6, S6, Avant, Sportback, e-tron, 750 km, räckvidd, svenskt pris, kronor, kraftfull, snabbladdning, bakhjulsdrift, PPE, plattform.Inredningen i nya A6 har stora likheter med nyss presenterade Q6.

Svenska priser

I den tyska premiumligans högre storleksklass har det alltid varit tuff konkurrens mellan Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass.

Hos BMW finns 5-serien både med förbränningsmotorer eller som elbil, fast då är namnet i5. Snabbladdningen hos BMW i5 är på 205 kW och 10–80 procent går på 30 minuter. Räckvidden är som mest 516 kilometer.

BMW i5 lanseras i oktober och där börjar priserna för i5 eDrive40 vid 815.000 kronor. Toppmodellen i5 M60 startar vid 1.257.000 kronor.

Inledningsvis erbjuds Audi A6 Sportback e-tron i Proline edition-utförande från 799.000 kronor. Föredrar man kombimodellen Avant kostar den 20.000 kronor i tillägg. S line edition kostar från 839.000 kronor.

Det preliminära förmånsvärden för Sportback hamnar på 3.670 kronor och Avant kostar 3.802 kronor, per månad. Räknat som nettokostnad vid 50 procent marginalskatt. 

Prestandamodellen S6 Sportback e-tron kostar från 1.212.900 kronor och S6 Avant e-tron från 1.232.900 kr. Båda är utlovas vara "fullmatade" med exklusiv utrustning redan som standard.

Som vi ser är instegspriserna för A6 och i5 i närheten av varandra men Audi kan erbjuda längre räckvidd och bättre snabbladdning.

Premiär, Audi, A6, S6, Avant, Sportback, e-tron, 750 km, räckvidd, svenskt pris, kronor, kraftfull, snabbladdning, bakhjulsdrift, PPE, plattform.Audi S6 har fyrhjulsdrift och som mest 550 hk (405 kW).

 

Data/Modell Audi A6 Sportback BMW i5 eDrive40
Toppeffekt (kW/hk) 270/367 250/340
Batteristorlek, netto (kWh) 94,9 81,2
Räckvidd (kilometer) 750 516
Max snabbladdning (kW) 270 205
Laddning 10–80 % (min) 21 30
Längd (centimeter) 493 506
Bredd (centimeter) 192 190
Höjd  (centimeter) 157 152
Bagagevolym (liter) 502/1.422 490
Acc 0–100 km/h (sek) 5,4 6.0
Toppfart (km/h) 210 193
Dragvikt (kilo)  2.100 1.500
Lansering  i Sverige Årsskiftet 24/25 Senhösten 2024
Pris från (kronor) 839.900 815.000
   

Premiär, Audi, A6, S6, Avant, Sportback, e-tron, 750 km, räckvidd, svenskt pris, kronor, kraftfull, snabbladdning, bakhjulsdrift, PPE, plattform.Kan vi få se samma profil som en ny RS 6 i framtiden? Inte alls omöjligt!

Audi A6 blir nya A7

Nya versionen av Audi A6 blir alltså en elbil. Och ganska nyligen kunde vi se att A4 blir ersatt av A5. Nästa generation A4 blir även den elektrisk.

Men om man nu vill ha en större familjebil med fyra ringar i grillen – större än Audi A5 – vad gör man då? Lugn i stormen, det kommer en ersättare nästa år och helt logiskt får den namnet Audi A7.

Övergången till allt fler elbilar fortsätter men många tecken visar att tillväxttakten inte går så fort som man tidigare trodde. Audi gör säkert klokt i att även fortsättningsvis kunna erbjuda modeller med förbränningsmotor, som nya A5 och kommande A7.

Premiär, Audi, A6, S6, Avant, Sportback, e-tron, 750 km, räckvidd, svenskt pris, kronor, kraftfull, snabbladdning, bakhjulsdrift, PPE, plattform.Baksätet ser relativt rymligt ut, men helt säkert kan man inte säga något förrän man provsuttit. Detta är Sportback.


Fler artiklar i ämnet:


Premiär: Nya Audi A5 ersätter A4 – erbjuder smart hybridsystem

Missförstådda Volvo S60 tar farväl efter tre generationer 2000–2024

BMW:s tjänstebilsfavorit får ett lyft och längre, elektrisk räckvidd

Tesla följer trenden och sänker priserna – elbilarna blir allt billigare

Här byggs Volvos sista dieselbil – en epok på 45 år är avslutad

Helt nya Audi Q6 e-tron tar ett tekniskt kliv och är basen för nästa A6

Volvo byter namn till EX40 och EC40 – samt inför 442 hk Black Edition

Premiär: Helt nya VW ID.7 Tourer – drömbilen för kombitokiga?

Dyster prognos för 2024 – Volvo tappar och elbilarna minskar

Helt nya Skoda Kodiaq växer och blir laddhybrid – 10 mils räckvidd

Premiär: Nya VW Tiguan får längre räckvidd – och fysiska knappar

Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare

Nya rymliga lyxsuven Kia EV9 konkurrerar med Volvo EX90
 

 

Premiär, Audi A5, Audi S5, MY2025, plattform, PPC, ny generationen, bensinmotorer, dieselmotorer, V6, hybridsystem, bättre kupéutrymmen, OLED-ljus, MHEV.Någon sedanmodell finns inte längre, nu är det Sportback eller Avant (bilden) som gäller.

Premiär, Audi, A6, S6, Avant, Sportback, e-tron, 750 km, räckvidd, svenskt pris, kronor, kraftfull, snabbladdning, bakhjulsdrift, PPE, plattform.

Lastutrymmet är 502 liter, eller 1.422 med baksätet fällt. Samma hos både Sportback och Avant.

Premiär, Audi, A6, S6, Avant, Sportback, e-tron, 750 km, räckvidd, svenskt pris, kronor, kraftfull, snabbladdning, bakhjulsdrift, PPE, plattform.Audi har alltid haft höga mål med Audi A6, och innan dess Audi 100, när det gäller luftmotståndet. Nya A6 Sportback är en av världens "halaste" genom luften.

Premiär, Audi, A6, S6, Avant, Sportback, e-tron, 750 km, räckvidd, svenskt pris, kronor, kraftfull, snabbladdning, bakhjulsdrift, PPE, plattform.

Nya Audi A6 och S6 vilar på samma grund, den nya PPE-plattformen.

Premiär, Audi, A6, S6, Avant, Sportback, e-tron, 750 km, räckvidd, svenskt pris, kronor, kraftfull, snabbladdning, bakhjulsdrift, PPE, plattform.Skärmen framför föraren är på 11,9-tum och övergår till en 14,5-tums pekskärm i mitten. Som tillval finns även en 10,9-tums skärm framför passageraren.

Premiär, Audi, A6, S6, Avant, Sportback, e-tron, 750 km, räckvidd, svenskt pris, kronor, kraftfull, snabbladdning, bakhjulsdrift, PPE, plattform.

Interiören har tre skärmar, den framför passageraren är tillval. Som vi ser är inte alla fysiska knappar borttagna – vilket vi tackar för. Att behöva gå in i en meny är inte alltid det snabbaste eller säkraste sättet att ändra en inställning.