Text: Pär Brandt
Under en lång följd av år har annonssajten Blocket strävat efter att höja säkerheten och förhindra bedrägerier. Den senaste åtgärden är att från 1 juni införa ett obligatoriskt krav på att användare identifierar sig med BankID.
Kravet gäller för de som lägger in en annons på Blocket, oavsett kategori. Eftersom privatpersoners telefonnummer inte syns i annonstexten måste meddelande skickas – vilket är möjligt först efter att spekulanten identifierat sig med BankID.
”De senaste åren har vi stegvis ökat kraven på verifiering och vi har sett väldigt positiva resultat både i form av ökad trygghet och positiva reaktioner från våra användare,” säger Jessica Cervin, kundsäkerhetschef på Blocket.
”Därför har vi nu valt att utöka kraven på verifiering med mobilt BankID till att gälla hela plattformen,” säger Jessica Cervin.
Jessica Cervin, kundsäkerhetschef på Blocket.
BankID är enda alternativet
Användandet av BankID är mycket utbrett i Sverige. BankID lanserades 2011 och idag används den elektroniska legitimationen av 99,4 procent av befolkningen mellan 18–67 år.
Det är framför allt äldre som varit tveksamma till olika appar och funktioner som finns i smarta telefoner. Mäter man användandet av BankID hos alla svenskar över 16 år så sjunker andelen användare till cirka 84 procent.
Man kan därför anta att det är en ganska stor grupp av äldre personer (över 67 år) som inte kommer att kunna sätta in annonser hos Blocket och heller inte kommunicera med annonsörer.
Förut gick det att verifiera sig med sms men den möjligheten finns inte kvar. Blocket erbjuder inga andra alternativ – nu är det enbart BankID som används.
Säkerheten på Blocket ökar genom att alla användare identifierar sig med BankID.
Betala aldrig handpenning
Att annonsörer och spekulanter kan skicka meddelande till varandra via Blockets tjänst är först och främst smidigt. Men det är också en viktig del av säkerhetsarbetet.
Meddelanden som skickas på Blocket är övervakade, vilket förmodligen inte många användare är medvetna om. Det handlar främst om en typ av AI-teknik som fått lära sig vissa ord, kombinationer av ord och fraser som bedragare brukar använda sig av.
När det gäller försäljning av bilar så kan det exempelvis handla om ordet ”handpenning”. Det är ett klassiskt sätt från bedragare att stressa fram en delbetalning av en bil som innebär att köparen får löfte om att bli först. Vilket naturligtvis inte sker, tvärtom kan bedragare stressa fram handpenning från många köpare innan deras kontantkort slutar fungera.
Den här övervakningen känner bedragarna till och de vill därför snabbt flytta över kommunikationen till sms, Messenger eller WhatsApp. Dessa plattformar har Blocket ingen kontroll över och bedrägeriet kan genomföras utan upptäckt.
Ett klassiskt knep som bedragare använder är att stressa fram en handpenning från spekulanten. "Swisha 10 procent så får du köpa bilen!"
Se upp på Marketplace
Den senaste tiden har Blocket genomfört flera viktiga förändringar för att öka tryggheten för användarna. Man har till exempel ”kastat ut” oseriösa bilhandlare som struntar i Allmänna reklamationsnämndens beslut (klicka för att läsa i nytt fönster).
Blocket har även förbjudit friskrivningar i annonstexter (klicka för att läsa i nytt fönster), ett gammalt knep som oseriösa bilhandlare använt i många år. Genom att ”råka skriva fel” så gick det att lura bilköpare, men det är inte längre tillåtet i Blockets annonser.
Även om Blocket anstränger sig kvarstår dock risken för att bli lurad i andra sammanhang. Facebook Marketplace har exempelvis inte samma upplägg som Blocket och polisen har i flera inlägg varnat deras användare för bedragare.
Det finns till och med speciella grupper på Facebook som varnar för falska annonser på Marketplace, en av dessa är ”Bedragare på Facebook”. Ser man stöldgods på Marketplace så uppmanar Facebook användarna att anmäla detta.
Fler artiklar i ämnet: