Helt nya Audi Q6 e-tron tar ett tekniskt kliv och är basen för nästa A6

Helt nya Audi Q6 e-tron tar ett tekniskt kliv och är basen för nästa A6

Lästid: 7 min

Lång räckvidd, snabb laddning och toppmodern teknik är det som nya Audi Q6 e-tron quattro lockar med. Den tekniska plattformen är intressant då den bildar grund till både Porsche Macan och kommande Audi A6.

Text: Pär Brandt

Det finns ett ”hål” i utbudet mellan Audi Q4 och Q8, vilket man nu fyller med en helt ny bilmodell – Q6 e-tron. Dessutom kompletterar Audi med sportiga SQ6 e-tron som har hela 490 hk.

Nya Q6 är också ett steg i Audis övergång till en delvis annorlunda nomenklatur – det vill säga namngivningsregler. Jämna siffror, som Q6 och Q8, ges till elbilar. Ojämn siffra innebär att det är en modell med förbränningsmotor, som exempelvis Q5 och Q7.

Därmed förstår vi redan nu att nästa generation Audi A4 och A6 blir elbilar. Modeller med förbränningsmotor i liknande storlek får istället heta A5 och A7.

Audi tar också bort siffran som anger motorstyrka. Det är lite oväntat då namnen med siffror genomfördes för bara 7 år sedan. Tidigare hette det till exempel Audi Q7 3,0 TDI men övergick till modellnamnet Q7 50 TDI. Därmed ”gömde” Audi uppgifter om vilken motor (V6, rak fyra) det var och även motorstorleken.

Audi Q6 e-tron quattro, SQ6 e-tron, premiär, PPE-plattform, Porsche Macan, Audi A6, snabbladdning, 270 kW, batteripaket, 100 kWh, räckvidd, förmånsvärde.Storleksmässig hamnar nya Audi Q6 e-tron på en naturlig plats, mellan den mindre Q4 och den större Q8.

Gemensam teknik

Det som gör Audi Q6 e-tron quattro extra spännande är att den bygger på en helt ny, teknisk plattform. Genom att studera detaljerna så får vi en god inblick i vilka egenskaper som framtida modeller får.

Plattformen kallas för PPE, en förkortning av Premium Performance Electric. Samma tekniska ”bygglåda” bildar grunden till nyligen presenterade Porsche Macan

Men PPE ska även användas till nya Audi A6 och A6 Avant samt fler modeller hos Audi, Volkswagen, Bentley, Porsche och sannolikt även Lamborghini. Kanske även Cupra. Alla dessa varumärken ingår i Volkswagen Group.

PPE-plattformen ska vara väldigt flexibel, vilket innebär att den går att använda i det mesta från mellanklass till stora suvmodeller. Från Audi A4 till Q8, ungefär.

Både två- och fyrhjulsdrift är en möjlighet, liksom olika stora batteripaket samt mer eller mindre kraftfulla motorer. Porsche Macan Turbo har till exempel 639 hk och enorma 1.130 Nm i vridmoment.

Audi Q6 e-tron quattro, SQ6 e-tron, premiär, PPE-plattform, Porsche Macan, Audi A6, snabbladdning, 270 kW, batteripaket, 100 kWh, räckvidd, förmånsvärde.Körmässigt lär Audi Q6 bjuda på både komfort och sport, tack vare adaptiv luftfjädring.

Stort batteripaket

Batteripaketet i Audi Q6 e-tron quattro har en bruttostorlek på 100 kWh. 94,9 kWh är netto, det som går att använda. Batteriet innehåller 12 moduler och är betydligt mera ”energirikt”, lättare och går även att ladda hårdare – jämfört med tidigare elbilar från Audi.

En ny teknik för att kyla batteripaketet har utvecklats men även en förbättrad uppvärmning för att optimera snabbladdningen.

Batteripaketet har en spänningsnivå på 800 volt, de flesta elbilar har annars cirka 400 volt. Maximal kapacitet för snabbladdning är 270 kW, vilket är ovanligt högt.

Att snabbladda från 10–80 procent går som snabbast på 21 minuter. Har man bråttom så går det att trycka in en räckvidd på 255 kilometer efter bara 10 minuter (som bäst).

Om laddstolpen ”bara” är på 400 volt delas batteriet upp i två parallella batteriet som kan laddas med upp till 135 kW. Laddar man hemma med växelspänning är maxkapaciteten 11 kW.

För att ta till vara bromsenergin har Audi Q6 e-tron quattro en ovanligt kraftig regenerering, upp till 220 kW. Det ska räcka för att återanvända 95 procent av alla inbromsningar i vardagstrafik.

Audi Q6 e-tron quattro, SQ6 e-tron, premiär, PPE-plattform, Porsche Macan, Audi A6, snabbladdning, 270 kW, batteripaket, 100 kWh, räckvidd, förmånsvärde.Här ser vi hur PPE-plattformen är konstruerad med avancerade system för att kyla och värma upp batteripaketet (i mitten).

Snabb och stark

Den fyrhjulsdrivna Audi Q6 e-tron quattro har alltså dubbla elmotorer med en sammanlagd effekt på 388 hk (285 kW). Sportmodellen SQ6 e-tron har hela 490 hk (380 kW).

Motoreffekten räcker för en 0–100 tid på 5,9 (Q6) respektive 4,3  (SQ6) sekunder. Toppfarten är begränsad till 210 och 230 km/h.

Räckvidden, enligt WLTP-normen, anges till 623 kilometer för Audi Q6 e-tron quattro och 591 för SQ6. Det är relativt lång räckvidd, men kanske inte lång nog med tanke på att batteripaketet är rejält stort, 100 kWh.

Q6 e-tron quattro är den första elbilen som ska byggas i Audis hemstad Ingolstadt. I samma fabrik byggs även batteripaketet till Q6, och sannolikt även kommande modeller som baseras på PPE-plattformen. Kapaciteten är 1.000 batteripaket per dygn.

Audi Q6 e-tron quattro, SQ6 e-tron, premiär, PPE-plattform, Porsche Macan, Audi A6, snabbladdning, 270 kW, batteripaket, 100 kWh, räckvidd, förmånsvärde.En gissning är att nya Audi Q6 e-tron kan bli attraktiv som förmånsbil. Men något förmånsvärde har vi inte ännu.

Större än Audi Q5

Audi Q6 e-tron quattro har en längd på 477 centimeter, 199 bred och 165 hög. Det gör Q6:an något längre och framför allt bredare än Q5 som mäter in på 469 centimeter, respektive 189 i bredd och 166 i höjd.

Bra kupéutrymmen skapas också med hjälp av ett långt axelavstånd på 290 centimeter. Ett hjul i varje hörn, om man så vill. Bagageutrymmet hos Q6 är 526 liter, 1.529 om man fäller ner baksätet. Något mindre än hos Audi Q5 (550/1.550) och inte så mycket större än hos Audi Q4 e-tron (520/1.490 liter).

Däremot har Audi Q6 e-tron en ”frunk” (ett främre förvaringsutrymme under huven), vilket Audi Q4 e-tron inte har. Volymen är 64 liter, vilket räcker mer än väl för laddkablar. Dragvikten är ganska hög för en elbil, 2.400 kilo.

Audi Q6 e-tron quattro, SQ6 e-tron, premiär, PPE-plattform, Porsche Macan, Audi A6, snabbladdning, 270 kW, batteripaket, 100 kWh, räckvidd, förmånsvärde.

Instrumentpanelen består av tre stycken skärmar, den längst till höger är till passageraren.

Audi följer Volvo

Det brukar bli ganska många och ibland irriterade diskussioner kring moderna bilars infotainmentsystem. Bilägarna gillar inte alltid de förenklingar som biltillverkarna genomfört där allt fler funktioner samlats i pekskärmen.

Infotainmentsystemen kritiseras också för att vara ”buggiga”, det vill säga fyllda av fel. Audi har delvis valt en egen linje, på armlängds avstånd från moderbolaget Volkswagen. Därför ska det bli mycket intressant att se hur nya Audi Q6 e-tron quattro fungerar.

Audi använder för första gången Googles Android Automotive OS som operativsystem för infotainmentsystemet. Det är samma väg som exempelvis Volvo och Polestar valt.

Det innebär många fördelar, sannolikt en röststyrning som verkligen fungerar. Viktiga appar är inbyggda från början – även Audi connect-tjänsterna – och fler kan läggas till.

Som vi kan se på bilderna har Audi valt en bred, tvådelad skärm som kombinerar instrumenttavla (11,9 tum, framför ratten) och pekskärm (14,5 tum, i mitten). Dessutom har man ytterligare en pekskärm på 10,9 tum till passageraren.

Det finns ett flertal touchknappar i ratten och även dörrsidorna. Återstår att se hur de känns och fungerar i verkligheten.

Audi har utvecklat en ny typ av head up-display som speglas upp i vindrutans insida men för betraktaren ser ut att ligga cirka 200 meter framför bilen. Det gör att föraren behåller synskärpan på vägen och ändå kan läsa av informationen som visas.

Audi Q6 e-tron quattro, SQ6 e-tron, premiär, PPE-plattform, Porsche Macan, Audi A6, snabbladdning, 270 kW, batteripaket, 100 kWh, räckvidd, förmånsvärde.Audis nya head up-display skapar en bild som ser ut att ligga långt framför bilen.

Smakar det så …

Leveranserna av Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron ska inledas under sommaren 2024. Bilarna är beställningsbara från och med nästa vecka.

Priset för Q6 e-tron quattro börjar vid 885.000 kr. Priset för Audi SQ6 börjar vid 1.123.400 kr.

Den välutrustade svenska modellvarianten Audi Q6 e-tron quattro Proline har ett pris från 899.000 kr. I Proline ingår utöver standardutrustningen även elinställbara sportsäten, Matrix LED-strålkastare, säkerhetspaket, passagerardisplay, 19”-fälgar, digitala ljussignaturer och förvaringspaket.

Senare ska Audi lansera tvåhjulsdrivna versioner av Q6 e-tron och det innebär sannolikt även mindre batteripaket. Därmed lär också priset sänkas för dessa modeller. 

 

Fler artiklar i ämnet:


Premiär: Nya Audi A5 ersätter A4 – erbjuder smart hybridsystem

Missförstådda Volvo S60 tar farväl efter tre generationer 2000–2024

BMW:s tjänstebilsfavorit får ett lyft och längre, elektrisk räckvidd

Tesla följer trenden och sänker priserna – elbilarna blir allt billigare

Här byggs Volvos sista dieselbil – en epok på 45 år är avslutad

Volvo byter namn till EX40 och EC40 – samt inför 442 hk Black Edition

Premiär: Helt nya VW ID.7 Tourer – drömbilen för kombitokiga?

Dyster prognos för 2024 – Volvo tappar och elbilarna minskar

Helt nya Skoda Kodiaq växer och blir laddhybrid – 10 mils räckvidd

Premiär: Nya VW Tiguan får längre räckvidd – och fysiska knappar

Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare

Nya rymliga lyxsuven Kia EV9 konkurrerar med Volvo EX90
 

 

Audi Q6 e-tron quattro, SQ6 e-tron, premiär, PPE-plattform, Porsche Macan, Audi A6, snabbladdning, 270 kW, batteripaket, 100 kWh, räckvidd, förmånsvärde.Audi Q6 e-tron har ett främre förvaringsutrymme, under huven, en så kallad frunk.

Audi Q6 e-tron quattro, SQ6 e-tron, premiär, PPE-plattform, Porsche Macan, Audi A6, snabbladdning, 270 kW, batteripaket, 100 kWh, räckvidd, förmånsvärde.Här skulle man väl kunna trivas, eller hur?