Text: Pär Brandt
För de som inte hängt med i Audis nya regler för modellnamn inleder vi med en kort repetition. Modeller med jämn siffra ska vara elbilar, de med ojämn siffra får förbränningsmotorer.
Den här nya nomenklaturen – som det heter – inleddes med Audi Q4 och nyligen presenterade Audi Q6, som båda är elbilar. Tidigare e-tron bytte namn till Q8.
Nuvarande mellanklassmodellen Audi A4 ska bli en elbil när den uppgraderas nästa gång, liksom även A6 (som förmodligen visas i höst).
När Audi idag premiärvisar nya A5 så är den alltså ersättare till både ”gamla” A5 samt nuvarande A4.
I den tyska premiumligan för mellanklassare är det alltså nya Audi A5 som nu får konkurrera med BMW 3-serie och Mercedes C-klass.
Ska vi misstänka att det här blir en ny tjänstebilsfavorit, Audi A5 Avant?
Bensin och diesel
Nya Audi A5 och S5 blir intressanta utmanare då de bjuder på massor av ny, avancerad teknik. Det beror inte minst på att modellerna bygger på en helt ny plattform som kallas för ”Premium Platform Combustion”, PPC.
Den här nya bygglådan ersätter gamla MLB-plattformen som använts i nästan 20 år. Men precis som förut sitter motorerna monterade på längden.
I nya A5 erbjuder Audi fyrcylindriga 2,0-liters bensin- (150 eller 204 hk) och dieselmotorer (204 hk) samt även en helt ny V6:a på 3,0 liter i S5 (367 hk). Motorerna får mildhybrider eller det helt nya hybridsystemet ”MHEV plus”.
De två stora skärmarna framför föraren är integrerade till en enhet. Här Audi S5.
Smart hybridteknik
Det nya hybridsystemet MHEV plus har två elmotorer som hjälper till att återanvända energin vid inbromsning. Kapaciteten är nu hela 25 kW återvinning och enligt Audi innebär det att hjulbromsarna knappt behöver användas vid normal körning.
Hybridsystemet kan även skjuta tillbaka kraft, upp till 24 hk (18 kW). I hastigheter under 70 km/h räcker elkraften till för att bibehålla farten utan hjälp av förbränningsmotorn. Sammantaget så sparar hybridsystemet både bränsle och CO2-utsläpp, vilket även gynnar fordonsskatten.
För de som vill ha lågt förmånsvärde och lägsta skatten kommer även en laddhybrid under 2025 med elektrisk räckvidd runt 10 mil. Den modellen blir viktig i Sverige för att konkurrera med populära BMW 330e.
Audi har tagit ett stort kliv, det ser man här. Längst till höger den tredje skärmen, som är tillval.
Bättre utrymmen
Förutom en utvecklad och moderniserad exteriördesign är det insidan på nya A5 som är mest intressant. A5:an växer med 67 millimeter (483 centimeter), blir 13 millimeter bredare och får ett 68 millimeter längre axelavstånd. Det gynnar innerutrymmen och märks framför allt i baksätet.
Instrumenteringen har ett tydligt släktskap med nyligen presenterade Q6. Framför ratten sitter 11,9 tums skärm och i mitten en 14,5 tum stor pekskärm. Som tillval finns även en tredje skärm på 10,9 tum för passageraren.
En vidareutvecklad, större head up-display ingår också och för första gången kan föraren välja vilken information som ska visas.
Teknisk innovation är ju något som präglat Audi i decennier, inte minst när det gäller olika typer av teknik för belysning och strålkastare. Bak sitter det en helt ny typ av OLED-ljus med så många upplysta fält att det nästan liknar en bildskärm.
Audi A5 Avant, till vänster, ska ha något bättre takhöjd i baksätet än sedan (till höger).
Leverans i november
Audi A5 och A4 har tidigare funnits som 2-dörrars coupé, 4-dörrars coupé, cabriolet och Sportback. Samt kombi (Avant) och sedan, förstås.
Nya A5 byggs ”bara” som sedan och Avant, med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift (quattro). En liten finess som inte syns så tydligt på bilderna är att Audi A5 sedan egentligen är en kombicoupé, bakluckan har alltså sina gångjärn längst uppe vid takets slut (samma som på gamla A5 Sportback). Då blir den enklare att lasta in större föremål.
Fler varianter än så ska vi nog inte hoppas på i framtiden, möjligtvis kommer det även en riktigt sportig RS 5 som toppmodell.
Audi A5 har säljstart i nästa vecka (då släpps priserna) och de första bilarna ska nå de svenska handlarna i november.
Fler artiklar i ämnet:
Missförstådda Volvo S60 tar farväl efter tre generationer 2000–2024
BMW:s tjänstebilsfavorit får ett lyft och längre, elektrisk räckvidd
Tesla följer trenden och sänker priserna – elbilarna blir allt billigare
Här byggs Volvos sista dieselbil – en epok på 45 år är avslutad
Helt nya Audi Q6 e-tron tar ett tekniskt kliv och är basen för nästa A6
Volvo byter namn till EX40 och EC40 – samt inför 442 hk Black Edition
Premiär: Helt nya VW ID.7 Tourer – drömbilen för kombitokiga?
Dyster prognos för 2024 – Volvo tappar och elbilarna minskar
Helt nya Skoda Kodiaq växer och blir laddhybrid – 10 mils räckvidd
Premiär: Nya VW Tiguan får längre räckvidd – och fysiska knappar
Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare
Nya rymliga lyxsuven Kia EV9 konkurrerar med Volvo EX90
Den tredje skärmen sitter framför passageraren och är tillval, inte standard.
Audi S5 känns igen på sina emblem och fyra utblås.
Baksätet har fått mer utrymme för benen.
Audi S5 Avant får en ny V6-motor på 3,0 liter.
Golvet blir inte riktigt plant när man fäller baksätet på Audi A5.