TEXTEN ÄR UPPDATERAD 16 MAJ
Text: Pär Brandt
Funderar du på att köpa bil – ny eller begagnad – kan 2024 vara ett riktigt bra tillfälle. Men det gäller att välja rätt, dieselmodellerna har stigit i värde samtidigt som elbilarna sjunkit i pris.
Det är flera faktorer som påverkar bilhandeln just nu. Det fortsatt höga ränteläget gör att många hushåll har en ansträngd ekonomi och väntar med att köpa ny bil.
En global trend som även påverkar Sverige är att efterfrågan på elbilar har minskat. Antalet elbilar fortsätter öka globalt, men i en mindre snabb takt jämfört med tidigare år. I Sverige säljs väldigt få elbilar till privatpersoner, däremot har intresset för laddhybrider ökat då de har en låg fordonsskatt (360 kr/år).
Men mest påtagligt är att begagnade elbilar sjunkit i pris, något som började märkas redan förra hösten. De som funderar på att köpa begagnad elbil kan alltså göra en betydligt bättre affär idag jämfört med för två år sedan.
Tesla Model 3 fick ett stort "lyft" förra hösten med viktiga, tekniska förbättringar. Men skillnaderna på utsidan är relativt små. För små, kanske?
Nedåt för Tesla
Den minskade efterfrågan för elbilar märks av även hos Tesla, som sett sin försäljning minska med 9 procent under första kvartalet. Tesla har även fått hård priskonkurrens av flera biltillverkare, framför allt kinesiska BYD.
För att behålla sin marknadsandel sänker nu Tesla priset på Model 3. Basmodellen Model 3 RWD med räckvidden 513 kilometer (WLTP) kostar nu från 496.170 kronor. Det är en sänkning med 23.000 kronor.
Tesla Model 3 fick ganska nyligen en omfattande uppgradering – facelift som det kallas – med flera viktiga förbättringar. Bättre komfort, mjukare fjädring, längre räckvidd och samma typ av värmepump (i 4WD) som Model Y har.
Det är första gången som man kan köpa en Tesla i Sverige för under ”halvmiljonen”. De som vill ha längre räckvidd (629 km) och fyrhjulsdrift kan välja Model 3 Long Range för 586.170 kronor.
Återstår att se om även storsäljaren Model Y får ett sänkt pris. Det har skett prisjusteringar på andra marknader, exempelvis USA, och Tesla brukar inte tveka att ändra priserna om man tror att det gynnar leveranserna.
Det som talar för att Tesla fortsätter att sänka priserna är att tusentals bilar tillverkats men inte sålts. Branschanalytiker som läst den senaste kvartalsrapporten tror att det kan handla om så mycket som 50.000 osålda bilar.
Kan Fisker Ocean bli ett riktigt klipp? Tveksamt ...
Prisdumpning
Tesla är långt ifrån ensamma att sänka priserna. BYD är en av de kinesiska tillverkarna som jobbar hårt för att öka sina marknadsandelar, både i Europa och Sverige.
För några veckor sedan sänktes priset på BYD Atto 3 med hela 58.000 kronor. Nya priset är 474.900 kronor, vilket är väsentligt billigare än populära Kia Niro EV och Hyundai Kona Electric.
Försäljningen av BYD Atto 3 har inte varit alls lika bra under början av 2024, jämfört med fjolåret. Återstår att se om prissänkningen hjälper eller om det blir fler kampanjpriser längre fram i år.
Även Nissan sänker priserna på elbilar och deras Ariya kostar nu från 463.500 kronor. Det är en sänkning med 58.500 för instegsmodellen med 63 kWh batteri och tvåhjulsdrift. Dessutom ingår 3 år med fri service.
Även Hyundai sänker priserna drastiskt på modellerna Ioniq 5 samt Ioniq 6, i båda fallen med 70.000 kronor. Nya "från-priset" blir nu 504.900 kronor för Ionic 5 och 554.900 kronor för Ionic 6.
Toyota bZ4X har blivit 80.000 billigare.
Ännu lägre pris
Toyotas elbil bZ4X fick en uppdatering nyligen efter hård kritik för långsam snabbladdning och kort räckvidd. Det räckte tydligen inte för att övertyga bilköparna och för en vecka sedan sänktes priset med som mest 80.000 kronor.
Priset för Toyota bZ4X startar vid 469.900 kronor och det är 110.000 kronor billigare jämfört med när bilen lanserades 2022.
Dessa prissänkningar är dock låga jämfört med Fisker Ocean. Konkursen verkar hotande nära för Fisker och för att få sålt de bilar som står ute hos handlarna har man sänkt priset med som mest 210.000 kronor. Priserna startar nu vid 468.100 kronor.
Även om 210.000 låter som en bra rabatt så kan Ocean ändå bli ett dåligt köp om Fisker går i konkurs. Då försvinner garantier, uppdateringar och förmodligen också tillgång till reservdelar. Och sen kan vi förvänta oss ett mycket dåligt andrahandsvärde.
Den största prissänkningen, förutom Fisker, står Jeep för. Jeep Avenger Electric fålr ett kampanjpris som startar vid 399.900 kronor. Det är en sänkning med hela 120.000 kronor. Hittills har det registrerats ett 60-tal Jeep Avenger i Sverige och de ägarna är nog mindre nöjda idag när de ser andrahandsvärdet åka ner i källaren.
Volvo tillverkade nyligen sin sista dieselbil. Var det så klokt, egentligen?
Dieselbilar ökar i värde
Som vi kunde förutspå i höstas ”Välj rätt bränsle för din nästa bil” (klicka för att öppna i nytt fönster) skulle bilmarknaden förändras. Sänkt skatt och minskad reduktionsplikt skulle återigen göra snåla dieselmodeller intressanta.
Så blev det och den förändringen har förstärkts under våren då dieseln varit cirka en krona billigare än bensinen, per liter. Efterfrågan på nyare dieselbilar är stor hos begagnathandeln och den som köpte sin bil i höstas gjorde förmodligen en bra affär.
Privatköp av nya bilar är mycket begränsad hittills under 2024. Försäljningen hålls till stor del uppe av företag (förmånsbilar) och där är det skattebefriade laddhybrider som ökat i intresse. Malusskatten gör att bensin- och dieselbilar utan sladd blir väldigt dyra de första tre åren.
De senaste laddhybriderna – som nya generationen VW Passat 1,5 TSI eHybrid – har en betydligt bättre elektrisk räckvidd. Då går det att sköta vardagspendlandet på enbart eldrift, vilket blir billigt om man kan ladda hemma eller på jobbet.
Moderna laddhybrider har en hygglig, elektrisk räckvidd. Hos nya VW Passat cirka 13 mil.
En kort framtidsprognos
Flertalet prognosmakare tror att Riksbanken börjar sänka styrräntan i sommar. Och man fortsätter sannolikt sänka under hösten och början av nästa år.
Även om det inte blir ”nollränta” igen får hushållen en allt bättre ekonomi och vågar planera framåt igen. Det påverkar förmodligen nybilsförsäljningen positivt under 2025 och 2026.
Med fler nya bilar på marknaden blir det också fler begagnade som letar sig ut. Det kan bidra till en mera normal värdeminskning för bensin- och dieselmodeller.
Vad som händer med begagnade elbilar är svårare att förutspå. Just nu har elbilarna en snabbare värdeminskning jämfört med bensin- och dieselbilar. I värsta fall så mycket som 40–50 procent på 3 år. Det här är speciellt påtagligt för de dyrare elbilarna med ett nybilspris kring miljonen – de kan tappa 200.000–300.00 kronor i värde på ett år!
Elbilar dras också med väldigt höga försäkringspremier vilket gör att många privatköpare tvekar att ta steget till det elektriska.
På kort sikt (sommar och höst) kan den dåliga nybilsförsäljningen tvinga fram nya, attraktiva erbjudanden för privatleasing. Det var så bilhandlarna tömde sina lager under hösten 2023 (klicka för att läsa i nytt fönster).
Planerar du att göra ett bilköp i år, eller kanske leasa en bil, kan det därför vara klokt att ha lite is i magen och se om det dyker upp några bra kampanjpriser.
Vad har Elon Musk i kikaren? Med 50.000 osålda bilar kan det snart bli nya prissänkningar.
Lite längre prognos
På lite längre sikt är det betydligt svårare att göra en prognos. Osäkerhetsfaktorerna är bland annat bränslepriserna, hur elbilsmarknaden blir och hur den svenska valutan utvecklar sig.
Dålig kronkurs gör att många begagnade bilar går på export. Då minskar utbudet i Sverige och begagnatpriserna håller sig kvar på en relativt hög nivå här hemma.
Den ökade exporten var tydlig under 2023 då det totala antalet bilar i Sverige minskade, vilket är mycket ovanligt. Detta samtidigt med att skrotade bilar minskade och genomsnittsåldern ökade. Cirka 150.000 bilar (nytt rekord) exporterades ut ur Sverige under 2023 och många av dessa var skattesubventionerade elbilar. Vilket i praktiken innebär att svenska skattebetalare skickat miljarder kronor utomlands, istället för att ha kvar elbilarna i landet.
Vad vi däremot vet redan nu är att ”3-åringarna” kommer att vara relativt få. Det är tjänstebilar som körts 36 månader och som sedan går ut på begagnatmarknaden.
Vad som händer på begagnatmarknaden 2024 är i mycket en spegling av förmånsbilarna som såldes 2021. På samma sätt blir 2025 en spegling av 2022.
Därför kan vi redan nu gissa att de relativt höga priserna för nyare dieselbilar står sig även 2025, eftersom det såldes få sådana under 2022. Både bensin- och dieselbilar som då är 3 år gamla – och slipper dyr malusskatt – blir därmed mer attraktiva. Laddhybrider och elbilar finns det relativt gott om, vilket kanske ger ett sämre andrahandsvärde för dessa? Osvuret är alltid bäst!
Fler artiklar i ämnet: