Text: Pär Brandt
Bilförsäljningen har verkligen varit en berg- och dalbana de senaste åren. Flera dramatiska händelser har gjort att tillgång och efterfrågan varierat kraftigt. Vilket i sin tur gjort att priserna både gått upp och ned.
Just nu pressas priserna nedåt, både för nya och begagnade bilar. Behöver du köpa bil kan 2024 bli ett gyllene år som erbjuder unika tillfällen att göra ett klipp.
Följ våra tips nedan och se vad som passar dig. Kanske är det i år du ska ta chansen att göra en bra affär?
I den här guiden hittar du tips om följande bilar:
- Nya elbilar
- Begagnade elbilar
- Begagnade laddhybrider
- Begagnade dieselbilar
- Privatleasing-bilar
Elektriska Audi A6 Avant väntas presenteras under 2024. Hur ska den prissättas?
Nya elbilar
Elbilar uppfattas fortfarande som för dyra, speciellt efter att miljöbonusen försvann i november 2022. Att elbilarna är billigare i drift räcker inte – inköpspriset upplevs ändå som för högt för flertalet privatköpare.
Prisnivån har pressats nedåt, mycket tack vare att Tesla i flera omgångar sänkt sina priser. Det har tvingat flera andra biltillverkare att följa efter.
Sedan i höstas har vi sett rabatter och kampanjpriser från bland annat Ford, Volkswagen och Polestar. I Europa har kinesiska BYD sänkt sina priser och det vore inte oväntat om det händer något liknande på den svenska marknaden.
Är du spekulant på en ny elbil kan 2024 vara ett bra tillfälle. Hög styrränta gör att många hushåll måste hålla hårt i sina pengar, därför säljs nästan alla elbilar till företag. Volymen nyregistrerade elbilar väntas bli 25 procent mindre i år, jämfört med fjolåret.
Men elbilarna måste ut ur bilhallen – därför är fler prissänkningar att vänta.
Stora, elektriska suvar har sjunkit mycket i pris senaste året.
Begagnade elbilar
Prissänkningarna på nya elbilar slår mot begagnathandeln. Varför köpa en begagnad elbil när en ny inte är så mycket dyrare?
I höstas kunde bilhandlarna ”komma undan” genom att exportera begagnade elbilar till Europa. Men nu har efterfrågan minskat även där och priserna sjunker.
En annan nackdel med elbilar är den snabba tekniska utvecklingen. En tre år gammal elbil är inte lika attraktiv då de nya modellerna har betydligt längre räckvidd och bättre snabbladdning.
Men om du just nu funderar på att ta steget från bensin/diesel till elbil så är det dags att börja läsa annonser. Begagnatpriserna är äntligen inom räckhåll för många privatköpare.
Framför allt ska du inte vara rädd för att pruta. Nöj dig inte med den högre prisnivå som gällde för 6 månader sedan utan se till att få en bra affär. Högt inbytespris för din egen bil och ett dagsaktuellt, lågt pris för den begagnade elbilen.
Varför inte slå till på en 3 år gammal laddhybrid?
Begagnade laddhybrider
Laddhybrider har ett relativt lågt förmånsvärde, vilket gör att många har sålts (och säljs) som tjänstebilar.
En förmånsbil rullar som regel i 36 månader, sedan byts den ut och hamnar i begagnathallen. För 3 år sedan ökade försäljningen av laddhybrider och det gör utbudet betydligt bättre nu, jämfört med för ett par år sedan.
Kan du utföra den dagliga jobbpendlingen med eldrift så är en laddhybrid ekonomiskt gynnsam. Billigast är att ladda hemma, över natten.
Vill du inte ha en elbil men ändå köra elektriskt i vardagen är en laddhybrid ett bra val. Ta chansen att byta bil i år och var inte rädd för att pruta!
Bränslepriserna sjönk och nu är dieselbilar intressanta igen.
Begagnade dieselbilar
Andelen nyregistrerade dieselbilar har sjunkit stadigt under en lång följd av år. Under fjolåret var andelen dieselmodeller under 10 procent, mycket beroende på det dyra bränslet.
Men som vi alla vet sänktes dieselpriset vid årsskiftet med cirka 4 kronor per liter. Då blev det helt plötsligt intressant med en dieselbil igen – speciellt för de som kör många mil varje år.
Det ökade intresset för begagnade dieselbilar gör att speciellt de nyare har ökat i pris. Just nu är det för sent att göra en bra dieselaffär (det skulle du gjort sommaren–hösten 2023) men tänk på att din dieselinbytesbil är mer värd i år än den var i fjol.
Ska du köpa kontant, låna eller privatleasa?
Billigare privatleasing
En del bilhandlare har alldeles för många, nya bilar som måste hitta nya ägare under 2024. Men ett alternativ är att istället erbjuda bilarna som privatleasing.
Därför gäller det att hålla ögonen öppna och leta efter förmånlig privatleasing. Under hösten 2023 fick vi se flera sådana exempel och mycket talar för att det blir liknande kampanjer i år.
Något som har vuxit i popularitet är privatleasing av begagnade bilar. Månadskostnaden blir lägre, jämfört med en ny bil, och det kan vara ett intressant alternativ till att äga en bil. Ser du inget färdigt erbjudande så fråga din bilförsäljare om det finns möjlighet till privatleasing även av begagnat.
De som köpte Porsche Taycan för 2 år sedan trodde att de skulle få tillbaka pengarna. Men nu finns det 300 osålda Taycan på Blocket.
Ha is i magen
Nybilsregistreringarna under 2024 beräknas hamna kring 240.000 nya bilar, enligt Mobility Sweden. Det ska jämföras med fjolårets 289.665 bilar och om den förutsägelsen stämmer innebär det en nedgång med 17 procent.
Svenska bilhandlare måste därför fokusera på begagnathandeln för att överleva ett historiskt dåligt år. Sannolikt går det inte att undvika konkurser och att en del bilhandlare blir uppköpta av sina kollegor i branschen.
Ha därför is i magen. Mycket kan hända under 2024.
När vänder det?
Om det registreras relativt få nya bilar växer det fram ett uppdämt behov. Det såg vi under 2021–2022 då många biltillverkare hade komponentbrist och inte kunde möta efterfrågan.
De problemen löstes och under 2023 har bilfabrikerna återgått till full fart, vilket man måste för att bibehålla sin lönsamhet. Undantaget är produktionen av elbilar, där fick flera tillverkare göra kortare pauser för att efterfrågan minskat.
De flesta bedömare tror att Riksbankens styrränta börjar sänkas till sommaren eller början av hösten. Då förbättras hushållens ekonomi och framåt 2025 så är det kanske många som återigen har råd med en ny bil.
Men osvuret är bäst. Mycket kan hända och som den grekiska filosofen Sokrates uttryckte det: ”Det enda jag vet med säkerhet är att jag ingenting vet.”