Ny EU-lag ökar bränslepriserna rejält: ”Kan bli en kalldusch”

Ny EU-lag ökar bränslepriserna rejält: ”Kan bli en kalldusch”

Lästid: 4 min

De sänkta bränslepriserna kan försvinna redan om några år då EU inför en ny utsläppslag. Redan 2026 kan bensin och diesel bli en krona dyrare per liter – men i värsta fall kan priserna stiga till 40 kr/lit!

Text: Pär Brandt

Genom minskad reduktionsplikt – med en lägre andel förnybara bränslen – blev både bensin och diesel rejält mycket billigare. Sänkningen skedde vid årsskiftet då regeringen uppfyllde sina vallöften från hösten 2022.

Det globala råoljepriset har dock stigit med runt 10 procent den senaste tiden. Det har lett till framför allt dyrare bensin, som idag ligger på knappt 19 kronor per liter. Dieseln kostar strax över 18 kr/lit. Trots det har Sverige idag bland de lägsta bränslepriserna i hela Europa.

Råoljepriset kan tyvärr fortsätta att stiga men för svenska bilister finns det fler mörka orosmoln på himlen. Ett nytt EU-direktiv för handel med utsläppsrätter börjar införas 2026 och det innebär att bensinen blir drygt 1 krona dyrare per liter, dieseln kan stiga med nästan 1:50 kr/lit.

Andra bedömare tror att priserna ökar ännu mer. Naturvårdsverket uppskattar att höjningen kan hamna kring 2 kr/lit för bensin och 1:25 kr/lit för diesel.

För att minska utsläppen vill EU sedan öka avgifterna stegvis från 2030. Till 2040 väntar en prischock med i värsta fall priser som närmar sig 40 kronor per liter.

”Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet,” säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

EU, ETS2, utsläppsrätter, prischock, bränslepris, bensin, diesel, vägtransporter, elbilar, koldioxid, kalldusch, Caroline Drabe, Riksförbundet M Sverige.

Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige, varnar för en ekonomisk kalldusch om några år.

Prischock efter 2030

EU vill alltså införa ett nytt system för handel med utsläppsrätter. Det nya är att de delar av samhället som hittills inte handlat med utsläppsrätter – som vägtransporter – ska tvingas göra det.

Det nya systemet för utsläppsrätter kallas ETS 2, Emissions Trading System 2. Tidiga prognoser för utsläppsrätterna är att priset hamnar kring 45 euro per ton koldioxid.

Men den tyska EU-parlamentarikern Peter Liese sa nyligen i en intervju med Euractiv att han inte är lika hoppfull längre. Priset kan hamna betydligt högre än 45 euro per ton koldioxid, eftersom utsläppen fortsätter att öka.

En annan tysk EU-parlamentariker, Tiemo Wölken, befarar att priset kan stiga upp till 200 euro per ton. Priset för utsläppsrätterna är fritt och styrs av tillgång och efterfrågan.

EU, ETS2, utsläppsrätter, prischock, bränslepris, bensin, diesel, vägtransporter, elbilar, koldioxid, kalldusch, Caroline Drabe, Riksförbundet M Sverige.Elbilar, speciellt de i dyrare prisklass, har rasat i pris sedan förra hösten. Men kanske svänger det uppåt igen?

Ta tillbaka klimatbonusen

Enligt M Sverige behöver regeringen vidta åtgärder för att mildra hushållens redan utsatta situation.

Sådana åtgärder kan vara att slopa skatten på trafikförsäkringen, införa skrotningspremier och glesbygdsavdrag samt framför allt införa en klimatbonus som gynnar privatpersoner på ett liknande sätt som tjänstebilar subventioneras.

Hur kan vi anta att bilmarknaden förändras när EU:s nya system med utsläppsrätter är igång? I vilket fall lär förändring ske stegvis men kan efter 2030 bli högst påtaglig. Detta kan vi förvänta oss:

• Intresset för bensin- och dieselbilar sjunker rejält när driftkostnaderna ökar. Då sjunker även andrahandsvärdet.

• Elbilar blir inte billigare i drift men lär ändå framstå som ett ekonomiskt bättre val, jämfört med bensin- och dieselbilar.

• Eftersom det stora flertalet inte har råd med en ny elbil kommer de begagnade elbilarna att bli mer intressanta. Även elbilar som är 5–10 år gamla kan framstå som attraktiva då deras driftkostnader är så mycket lägre jämfört med att tanka bensin eller diesel.

 

Fler artiklar när du ska välja bil:

 

Rabattkrig och kampanjpriser – nu kan du göra ett klipp!

Tesla fortsätter priskriget – sänker Model Y med 55.000 kronor

Dyster prognos för 2024 – Volvo tappar och elbilarna minskar

Tesla når ny milstolpe i Europa – men orosmolnen hopar sig

VW sänker priserna på elbilar – blir det rabattkrig under 2024?

Elbilarna bromsar in – goda chanser att pruta och fynda

Bränslepriserna fortsätter nedåt – lägsta på över ett år

Volvo slutar med dieselbilar – sista tillverkas i början av 2024

Lågkonjunktur förändrar bilhandeln – här är vinnare och förlorare

Passa på i höst - nu är privatleasing riktigt hett igen

Diesel och bensin stiger – välj rätt bränsle för din nästa bil

Så finansierar du din bil – spara stora pengar

10 viktiga punkter du måste kolla vid köp av begagnad bil

Din nästa bil kan ha skulder – så gör du skuldkontroll

Priserna på begagnat går ner – detta måste du veta vid bilköp

Tesla dumpar priserna igen – rabatt på över 200.000 kronor

Tesla sänker priserna med upp till 150.000 kronor

Tesla Model Y stjäl kungakronan – Europas och Sveriges mest sålda bilmodell