Text: Pär Brandt
Motorlampan lyser och du lämnar in bilen på verkstaden. Oron är stor – är det bara en säkring eller kommer det här att kosta som familjens utlandsresa?
Konsumenttjänstlagen gäller för dig som bilägare när du får bilen reparerad på en verkstad. Konsumenttjänstlagen tvingar bilverkstaden att följa de angivna reglerna och dessa kan inte förhandlas bort.
Det finns också regler och praxis för hur du i förväg ska informeras om kostnaderna för reparationen – det som kallas en offert.
Läs igenom vår guide innan du lämnar in bilen på verkstaden nästa gång. Det finns pengar att spara och följ våra råd för att inte gå på en ekonomisk mina!
Din servicetekniker är säkert jättetrevlig, men undvik muntliga avtal och gör det skriftligt istället.
1. Skriftligt – inte muntligt
Vad är avtalat? I efterhand kan det vara svårt att bevisa vad som blev sagt mellan dig och verkstadspersonalen. Därför bör du alltid göra skriftliga avtal.
Det behöver inte vara svårare än att du säger: ”Jag vill ha en skriftlig offert innan ni börjar reparationen.”
Enklast är att kommunicera med e-post. Blir det tjafs i efterhand så har du svart på vitt vad som avtalats. Även SMS kan fungera.
Om du pratat med en kundmottagare så be om namn och e-postadress. Sammanfatta vad som blev avtalat muntligt och skicka detta till verkstaden för att få det bekräftat.
Seriösa bilverkstäder är anslutna till MRF eller Svenska Fordonsbranschen.
2. Reparationsvillkor
Det finns en branschöverenskommelse med Konsumentverket som heter ”Verkstadens Reparationsvillkor”. Den grundar sig på de regler som finns i konsumenttjänstlagen.
Företag anslutna till Motorbranschens Riksförbund (MRF) eller Svenska Fordonsbranschen följer dessa regler. Detaljerna i ”Verkstadens Reparationsvillkor” går att läsa hos MRF (klicka på länken för att öppna i nytt fönster).
De företag som följer ”Verkstadens Reparationsvillkor” uppmanas även att visa detta tydligt vid kundmottagningen i form av skyltar eller affischer.
Du ska få en skriftlig offert och godkänna den innan arbetet startar.
3. Över 2.000 kr = offert
Om en felsökning eller reparation väntas överstiga 2.000 kronor så ska kunden få en skriftlig offert. Endast i undantagsfall ska den beräknade kostnaden för reparationen meddelas via telefon.
När kunden fått offerten ska den godkännas innan arbetet får sätta igång.
4. Max 15 procent
Om arbetet visar sig bli mer kostsamt än det som skrivits i offerten får det överskridas med maximalt 15 procent, eller högst 2.000 kronor.
Har kunden i förväg angett ett pristak för reparationen får det inte överskridas. Av den anledningen är det bra om du som bilägare ser till att det finns ett pristak i den offert du godkänner.
Behövs det mer reparation? Då kontaktas du om verkstaden är seriös.
5. Tilläggsarbete
När en servicetekniker utför reparationen är det inte ovanligt att det upptäcks fler fel som behöver åtgärdas. Om exempelvis en drivknut ska bytas så kanske det visar sig att övriga gummidamasker också måste bytas.
Huvudregeln är att kunden alltid ska få ett meddelande om tilläggsarbetet och dess kostnader.
Om kunden inte kan nås får tilläggsarbetet kosta maximalt 15 procent över den angivna summan i offerten, eller max 3.000 kronor extra.
Nöjda kunder kommer tillbaka. Men ibland kan det bli en tvist mellan verkstad och bilägare.
6. Reklamera vid fel
Om du upptäcker att verkstaden gjort fel vid reparationen ska du reklamera felet inom 2 månader. Det kan exempelvis handla om att reparationen utförts på ett slarvigt sätt.
Vid reklamation av fel är det viktigt att dokumentera, inte minst med bilder.
Verkstäder anslutna till MRF eller Svenska Fordonsbranschen ska lämna en garanti på sina reparationer på 12 månader eller högst 1.000 mil (inom 1 år).
Som konsument ger det extra trygghet att använda verkstäder som är anslutna till MRF eller Svenska Fordonsbranschen. Dessa följer också reglerna i ”Verkstadens Reparationsvillkor”.
Ett diagnosinstrument kan berätta mycket, men inte allt. Ibland tar felsökning många timmar.
7. Hur lång tid får det ta?
Byta bromsklossar går snabbt medan andra reparationer kan ta betydligt längre tid – inte minst för att det saknas reservdelar.
Att utföra en reparation eller åtgärda ett fel ska ske inom ”skälig tid”. Ett ganska fluffigt begrepp som kan tolkas väldigt olika.
Tyvärr är det här ett område där det relativt ofta uppstår tvister mellan fordonsägare och verkstaden. Ett extremt exempel är ägaren till en Renault Megane E-Tech som stått på verkstad under 11 månader (något som Carup berättat om, klicka på länken för att hoppa till artikeln).
Av ovan nämnda skäl är det viktigt att du får angivet en tid för reparationen, förslagsvis i den skriftliga offerten. Skulle reparationen dra ut på tiden är det mycket enklare att begära kompensation från verkstaden.
Är du inte nöjd med verkstadens arbete kan det bli nödvändigt med en reklamation.
8. Är du missnöjd?
Ibland kommer inte du och verkstaden överens. Det kan handla om slarviga reparationer, fördröjningar och ett pris som ligger över vad ni ursprungligen avtalade.
Konsumentverket har gjort en bra guide hur man ska gå till väga vid en tvist med bilverkstaden (klicka på länken för att öppna i ett nytt fönster).
Lyckas du ändå inte komma överens med verkstaden får du gå vidare och reklamera felet. Även här har Konsumentverket gjort en bra vägledning (klicka på länken för att öppna i ett nytt fönster).
I värsta fall kan du behöva få ditt ärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden, ARN. De flesta företag följer ARN:s beslut, men det finns inga tvingande metoder. En bilverkstad kan välja att strunta i ARN.
Verkstäder som är anslutna till MRF eller Svenska Fordonsbranschen ska följa ARN:s beslut.
Fler konsumentartiklar
Blocket förstärker säkerheten – inför obligatoriskt BankID
Polisen varnar bilägare – bedragare luras med nya metoder
Din nästa bil kan ha skulder – så gör du skuldkontroll
Polisen varnar för bedragare på Blocket – lurar bilsäljare med falsk banköverföring
Låna inte ut din bil – då kan polis och kronofogde mäta ut den
Ökända bilföretag toppar Råd & Röns skamlista – har du koll?
Konsumentverket varnar bilägare för ökänt företag – betala inte!
Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN
10 viktiga punkter du måste kolla vid köp av begagnad bil
Många bilföretag på nya ”Svarta listan” – även Tesla
Blocket kastar ut oseriösa bilhandlare som struntar i ARN:s beslut
Blocket förbjuder friskrivningar – en seger för bilköparna
Nya krav vid besiktningen ska avslöja mätarfusk på fordon
Bilägare varnas för bedragare på telefon
Höjd leasingavgift var fel – ARN fattar vägledande beslut
Konsumentköplagen förstärks – bättre skydd för begbilar
Privatleasing blir allt dyrare – detta måste du tänka på
Maskinskadeförsäkringen är din bästa vän i nöden – har du koll?
Som bilägare måste du ha koll på många saker. Har du till exempel känt efter om alla hjulbultar är åtdragna?