VW Arteon Shooting Brake 1,4 eHybrid – förnuft och flärd
Provkörning

VW Arteon Shooting Brake 1,4 eHybrid – förnuft och flärd

Lästid: 7 min

Gillar du design och letar efter en snål laddhybrid så har Volkswagen ett förslag: Arteon Shooting Brake 1,4 eHybrid. Men låt inte det fräcka utseendet lura dig – det här är en riktigt praktisk, bekväm och snål bil.

  • Därför ska du slå till: Lyxig, snål och faktiskt förnuftig.
  • Detta bara älskar man: Snyggaste kombin idag.
  • Men detta är uselt: Designen dödade bakåtsikten.

Text och foto: Christian Nilsson

Bilar köps inte enbart av förnuftiga skäl. Men den här bilen kan man faktiskt bli tokkär i, och samtidigt hävda att den är rätt förnuftig.

Det fullständiga namnet är – ta ett djup andetag – Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line eHybrid 1,4 TSI. Puh!

Designen hos VW Arteon är förmodligen det som väcker de starkaste känslorna. Men under det läckra skalet så erbjuder modellen en hel del praktiska fördelar. Kombikarossen gynnar lastförmågan, baksätet är bättre (jämfört med Passat) och som laddhybrid går det att köra imponerande snålt.

Eftersom Volkswagen Arteon eHybrid 1,4 TSI är en laddhybrid så begränsas den årliga fordonsskatten till 360 kronor. Det stora intresset för begagnade laddhybrider innebär sannolikt en rätt måttlig värdeminskning, vilket också gynnar ekonomin.

De som eventuellt letar efter annorlunda tjänstebil noterar att förmånsvärdet är ganska ”normalt”, efter 1 juli är det 5.400 kronor per månad.

Det är alltså fullt förståeligt att välja VW Arteon Shooting Brake enbart för designen, men det finns också gott om objektiva fakta som talar för modellen. Låt oss gå igenom punkt efter punkt, och även berätta om de små skönhetsfläckarna som trots allt finns hos Volkswagens snyggaste kombi.

Släkt med Passat GTE

Tekniskt är VW Arteon eHybrid mycket närbesläktad med Passat GTE. Det innebär en 1,4-liters bensinturbo som får hjälp av en 115 hk stark elmotor. Den sammanlagda systemeffekten anges till 218 hk och 400 Nm.

Den starka elmotorn gör det lätt att hänga med i vardagstrafiken, utan att använda bensinmotorn. Om inte jobbet ligger allt för långt bort så fixar man pendlandet helt elektriskt. Det tjänar både miljön och plånboken på.

Volkswagen anger den elektriska räckvidden till 57 kilometer. Men räkna inte med mer än 3 mil på vintern och 4–5 mil sommartid. Batteriet laddas fullt på 3,5 timmar.

Den vridstarka elmotorn gör också Arteon relativt accelerationssnabb. 0–100 km/h går på 7,8 sekunder och toppfarten är 222 km/h. Ingen raket, men klart godkänt för en familjekombi.

Under testperioden körde vi flera längre etapper på motorväg. Trots högt tempo så låg snittförbrukningen på strax över 5 l/100 km. Det är imponerande bra för en bensinmotor.

Suveränt komfortabel

Många biltillverkare väljer att framställa sina modeller som ”sportiga”. Det brukar innebära en alldeles för hård fjädring och bullriga lågprofildäck.

Volkswagen Arteon Shooting Brake 1,4 eHybrid rullar mycket riktig på lågprofilare, 245/40-R19. Men – och det är ett stort MEN – Arteon har en helt underbart komfortabel fjädring!

De elektroniskt styrda stötdämparna (DCC) ger en adaptiv chassireglering som anpassar sig mycket bra. Det är resultatet av en teknisk uppdatering som kom från och med årsmodell 2021.

Man kan välja olika körprogram som bland annat styvar upp fjädringen. Men det förvandlar inte VW Arteon till en sportbil och det är heller ingen som förväntar sig det.

Tyst och lyxigt påkostad

Inne i kupén märks inget buller och det är uppenbart att Volkswagen lagt ner mycket krut på att ljuddämpa Arteon ordentligt.

Dessutom sitter man väldigt bra i framstolarna och ännu bättre bak, jämfört med en Passat, eftersom Arteon har längre axelavstånd (samma som Skoda Superb) och därför är det gott om plats för benen. Kombikarossen höjer taket och tre vuxna får plats bak. Barnstolar är heller inga problem i baksätet.

Bagageutrymmet är rymligt, om än inte störst i klassen. Men man får inte plats med både barnvagn och hund. Såvida hunden inte är mycket liten.

Den enda nackdelen vi hittar med designen är att bakåtsikten är usel. Det kan närmast liknas vid att titta genom ett brevinkast.

Enbart framhjulsdriven

Väljer man till paketet R-Line höjs lyxkänslan i Arteon Shooting Brake. Just det här exemplaret hade ännu fler tillägg, vilket inte minst avspeglades i priset (681.100 kronor).

Allt sammantaget gav tillvalen en väldigt fin, upplevd kvalitetskänsla. Vill man ha ett varumärke som inte sticker i ögonen på omgivningen, men ändå få djärv design och ett stort mått av lyxiga detaljer, då är VW Arteon Shooting Brake ett alldeles utmärkt val.

Det enda som känns lite gammalmodigt i Arteon är växelspaken som löper i en kuliss där man manuellt måste välja till exempel parkering. I många nyare bilar räcker det att stanna till och slå av motorn, så läggs transmissionen automatiskt i parkering.

Förutom denna lilla skönhetsfläck fungerar automatlådan bra. Volkswagens beprövade dubbelkopplingslåda samarbetar sömlöst med elmotorn. Fast 6 växlar känns kanske också lite omodernt idag, när många tillverkare erbjuder 7–9 steg i automatlådan.

Vill man ha Arteon som laddhybrid (det finns flera andra alternativ) så ger det flest ekonomiska fördelar. Men det innebär också att man inte kan välja till fyrhjulsdrift. Om AWD/4WD är ett krav får man välja en annan bilmodell, exempelvis BMW 330e xDrive Touring eller Volvo V60 T6 AWD Recharge.

Snyggt och logiskt

Krocksäkerheten i VW Arteon Shooting Brake är förmodligen god. ”Förmodligen” beror på att Arteon inte testats av Euro NCAP och senast man krockade systermodellen Passat var 2014 – som då fick maxbetyget 5 stjärnor.

Infotainmentsystemet i Arteon – det som man förr kallade för bilstereo och navigation – är uppdaterat från årsmodell 2021. De flesta funktioner och reglage är logiska, dessutom har inte Volkswagen tagit bort alla knappar och rattar – vilket vi tackar för.

Väljer man R-Line så ingår ett digitalt huvudinstrument, bakom ratten, med en 10,25 tum stor skärm. Snyggt och modernt, med möjlighet att välja olika typer av menyer och information.

Apple Carplay och Android Auto ingår, vilket är bra men speglingen från mobiltelefonen är lite buggig och seg. Kanske kommer det uppdateringar som rättar till detta.

En positiv överraskning

För att summera intrycken så är Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line eHybrid 1,4 TSI (puh!) en positiv överraskning. Som modell är den ganska ovanlig, men det är kanske just det som många kunder uppskattar?

De ekonomiska fördelarna är flera, speciellt om man kan pendla till jobbet med elmotorn. Och även om designen är djärv så har den inga större nackdelar – förutom bakåtsikten.

Känns inköpspriset för högt? Jämför vi med konkurrenterna i det här segmentet så är inte Volkswagen Arteon Shooting Brake överdrivet högt prissatt. Milkostnaden är jämförbar med BMW 330e xDrive Touring eller Volvo V60 T6 AWD Recharge.

Det som gör kalkylen ännu mera positiv är att laddhybrider har ett högt andrahandsvärde. Värdeminskningen är en av de största utgifterna för en bilägare.

Men letar du ändå efter ett alternativ med lägre prislapp så ta en titt på Kia Ceed SW Plug-In Hybrid. Den provkörde vi nyligen (klicka för att hoppa dit).

TEKNISKA DATA

VW Arteon Shooting Brake 1,4 eHybrid 2021

Motor: Rak fyra, turbo, bensin. 1.395 cm3. Toppeffekt 156 hk (115 kW) vid 5.000–6.000 rpm, 250 Nm vid 1.550–3.500 rpm. Elmotorn: 85 kW (115 hk), 330 Nm. Sammanlagd systemeffekt 218 hk (160 kW) vid 5.000–6.000 rpm, 400 Nm vid 1.750–3.500 rpm. Sexväxlad DCT automatlåda, framhjulsdrift (fyrhjulsdrift finns ej som tillval).
Mått: Längd/bredd/höjd 4.866/1.871/1.462 millimeter. Axelavstånd 2.839 millimeter. Tjänstevikt 2.000 kilo. Bagagevolym VDA 590/1.632 liter. Max dragvikt 1.600 kilo. Däckdimension 245/40-R19. Batteristorlek: 13 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 7,8 sekunder. Toppfart 222 km/h. Bränsleförbrukning 1,2 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 26 g/km. Elektrisk räckvidd (WLTP) 57 kilometer.
Pris: Grundpris Shooting Brake R-Line 567.900 kronor. Pris för denna bil: 681.100 kronor.

Shooting Brake betyder kombikaross och som vi ser är det relativt rymligt i VW Arteon.

VW Arteon Shooting Brake tillsammans med koncernbrodern VW Multivan T7.

Designen hos Arteon Shooting Brake har en stor nackdel – bakåtsikten är inte bra.

AVDELNINGEN FÖR ONÖDIGT VETANDE

Vad betyder Shooting Brake?

När det gäller kombikarosser så kan de namnges på en mängd olika sätt. Shooting Brake går ända tillbaka till de vagnar som drogs av hästar och i det här fallet var det en typ av vagn som användes vid jakt i England.

Rolls Royce Shooting Brake från 1910 är en av de första bilmodellerna som fick namnet och den såg mycket riktigt ut som en typ av kombi. En annan tillverkare som blev känd för att bygga Shooting Brake modeller är Aston Martin.

Även i Frankrike användes namnet Shooting Brake men där förkortades begreppet efter en tid och fick stavningen ”Break”.

Andra populära benämningar på kombimodeller är Station wagon (stationsvagn), Estate wagon (herrgårdsvagn), Touring, Tourer, Turnier, Sportbrake och Sports Combi. Sen finns det flera tillverkare som har sina egna namn. Audi Avant, Volkswagen Variant, Mercedes T-Modell och Peugeot SW är några exempel.

Kombi är för övrigt en svensk förkortning av tyskans Kombinationswagen.

 

Fler nyheter från VW:

 

Premiär: Helt nya VW ID.7 Tourer – drömbilen för kombitokiga?

Här är VW:s nya flaggskepp ID.7 med 700 km räckvidd

VW sänker priserna på elbilar – blir det rabattkrig under 2024?

Premiär: Nya VW Tiguan får längre räckvidd – och fysiska knappar

VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blivit billigare

Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare

Volkswagen uppdaterar ID.3 – nu med svenska priser

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

VW Touareg R PHEV TSI e-Hybrid – laddbar och bekväm tungdragare

Långtest: Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid – perfekt för stora familjen

Volkswagen ID.5 Pro Performance är en folkelbil med tuff design

VW Arteon Shooting Brake 1,4 eHybrid – förnuft och flärd

Volkswagen firar 75-årsdag – första av 2,45 miljoner bilar i Sverige