Text: Pär Brandt
Volkswagens busbil Golf GTI började säljas i juni 1976. Ingen i företagsledningen trodde på modellen men oj så fel de hade!
Försäljningsprognosen för Golf GTI var 5.000 bilar men första generationen (1976–1983) såldes i hela 462.000 exemplar. Till dags datum har närmare 3 miljoner Golf GTI producerats.
Nu lanserar Volkswagen sportversionen ID.3 GTX Edition och det är inte svårt att se den kärleksfulla blinkningen till Ur-GTI:n från 1976.
Motoreffekten i GTX-modellen är höjd till antingen 286 hk (GTX) eller 326 hk (GTX Edition), i båda fallen med imponerande 545 Nm i vridmoment.
Nya ID.3 GTX har något som de gamla Golf GTI aldrig hade: bakhjulsdrift!
De delvis polerade fälgarna utmärker "grundmodellen" ID.3 GTX med 286 hk.
DCC-chassi är standard
Väghållningen i VW ID.3 GTX är förbättrad med grövre krängningshämmare och progressiv styrning, som är standard.
Standard är också den adaptiva och elektroniskt justerbara Sport DCC-dämparna. De justerar sig automatiskt efter underlaget och går att ställa i för att ge bilen olika karaktär.
Batteripaketet är nu något större med 79 kWh (netto) men är framför allt förbättrat med ”temperering”, vilket framför allt vintertid hjälper till att förkorta laddtiderna. Maximal snabbladdning är nu 185 kW, vilket vid optimala förhållanden ska räcka för att gå från 10 till 80 procent på 26 minuter.
VW ID.3 GTX har en maximal räckvidd på 601 kilometer, ID.3 GTX Edition når som bäst 591 kilometer.
Tjänstevikten för ID.3 GTX Edition är 2.044 kilo, vilket är ovanligt ”lätt” för att vara en elbil.
Har ni sett – ett riktigt baksäte även med stora batteripaketet.
Äntligen 5-sits
På insidan så upptäcker vi att Volkswagen äntligen begåvat ID.3 med den stora pekskärmen på 12,9 tum. Även head up-display (HUD) har förbättrats, vilket tillsammans med en ljudanläggning från Harman Kardon är standard i Edition-modellen.
Tittar vi noga ser vi att klädseln är annorlunda, en ny tygklädsel med namnet ”Lurus”. Den återfinns för övrigt också i ID.4 GTX och ID.5 GTX.
I baksätet hittar vi 3 sittplatser, vilket vi tackar Volkswagen för. ID.3 Pro med det stora batteriet på 77 kWh har ända från lanseringsstart varit 4-sitsig – baksätet var alltså bara 2-sitsigt. Något som bidragit till att ID.3 Pro sålt dåligt. Men från och med i sommar är även ID.3 Pro 5-sitsig.
Äntligen börjar VW får ordning på inredningen, även i ID.3.
Svenska priser
På utsidan känner man igen Volkswagen ID.3 GTX på de speciella 20-tumsfälgarna ”Skagen”. Edition-versionen har helsvarta fälgar.
GTX-modellerna finns med exteriöra kulörer. Solidlacken Moonstone Grey är standard (ser ut som grundfärg) medan metalliclackerna Kings Red, Glacier White och Scale Silver erbjuds som tillval. Taket är alltid svart på ID.3, oavsett version.
De svenska priserna är fastställda och försäljningen har startat. Bilarna är byggbara på Volkswagens hemsida.
VW ID.3 GTX Grundmodell EU kostar från 544.900 kronor.
VW ID.3 GTX Edition kostar från 594.900 kronor.
Ett hjul i varje hörn på ID.3 GTX Edition (helsvarta fälgar).
"Nä-nä, den där går aldrig att sälja." Så hette det 1976 om Golf GTI, nu har VW sålt närmare 3 miljoner Golf GTI.
Det är fler svarta exteriördetaljer på GTX-versionerna.
Äntligen får VW ID.3 den stora pekskärmen på 12,9 tum med upplysta "knappar" i underkant.
VW ID.3 GTX Grundmodell EU kostar från 544.900 kronor, ID.3 GTX Edition kostar från 594.900 kronor.
Fler nyheter: