Nya, busiga VW ID.3 GTX Edition med 326 hk och bakhjulsdrift

Nya, busiga VW ID.3 GTX Edition med 326 hk och bakhjulsdrift

Lästid: 5 min

En av de körgladaste elbilarna, Volkswagen ID.3, får nu rejält med effekt. Tillräckligt för 0–100 på 5,7 sekunder och en toppfart (utan begränsning) på 200 km/h. Dessutom bättre laddning, DCC-chassi och förvärmning i batteriet.

Text: Pär Brandt

Volkswagens busbil Golf GTI började säljas i juni 1976. Ingen i företagsledningen trodde på modellen men oj så fel de hade!

Försäljningsprognosen för Golf GTI var 5.000 bilar men första generationen (1976–1983) såldes i hela 462.000 exemplar. Till dags datum har närmare 3 miljoner Golf GTI producerats.

Nu lanserar Volkswagen sportversionen ID.3 GTX Edition och det är inte svårt att se den kärleksfulla blinkningen till Ur-GTI:n från 1976.

Motoreffekten i GTX-modellen är höjd till antingen 286 hk (GTX) eller 326 hk (GTX Edition), i båda fallen med imponerande 545 Nm i vridmoment.

Nya ID.3 GTX har något som de gamla Golf GTI aldrig hade: bakhjulsdrift!

Premiär, Volkswagen, ID.3 GTX, 326hk, 0–100, 5,7 sekunder, toppfart, 200 km/h, bättre, snabbladdning, DCC-chassi, förvärmning, batteripaket, 79kWh, svenska, priser, kronor.De delvis polerade fälgarna utmärker "grundmodellen" ID.3 GTX med 286 hk.

DCC-chassi är standard

Väghållningen i VW ID.3 GTX är förbättrad med grövre krängningshämmare och progressiv styrning, som är standard.

Standard är också den adaptiva och elektroniskt justerbara Sport DCC-dämparna. De justerar sig automatiskt efter underlaget och går att ställa i för att ge bilen olika karaktär.

Batteripaketet är nu något större med 79 kWh (netto) men är framför allt förbättrat med ”temperering”, vilket framför allt vintertid hjälper till att förkorta laddtiderna. Maximal snabbladdning är nu 185 kW, vilket vid optimala förhållanden ska räcka för att gå från 10 till 80 procent på 26 minuter.

VW ID.3 GTX har en maximal räckvidd på 601 kilometer, ID.3 GTX Edition når som bäst 591 kilometer.

Tjänstevikten för ID.3 GTX Edition är 2.044 kilo, vilket är ovanligt ”lätt” för att vara en elbil.

Premiär, Volkswagen, ID.3 GTX, 326hk, 0–100, 5,7 sekunder, toppfart, 200 km/h, bättre, snabbladdning, DCC-chassi, förvärmning, batteripaket, 79kWh, svenska, priser, kronor.Har ni sett – ett riktigt baksäte även med stora batteripaketet.

Äntligen 5-sits

På insidan så upptäcker vi att Volkswagen äntligen begåvat ID.3 med den stora pekskärmen på 12,9 tum. Även head up-display (HUD) har förbättrats, vilket tillsammans med en ljudanläggning från Harman Kardon är standard i Edition-modellen.

Tittar vi noga ser vi att klädseln är annorlunda, en ny tygklädsel med namnet ”Lurus”. Den återfinns för övrigt också i ID.4 GTX och ID.5 GTX.

I baksätet hittar vi 3 sittplatser, vilket vi tackar Volkswagen för. ID.3 Pro med det stora batteriet på 77 kWh har ända från lanseringsstart varit 4-sitsig – baksätet var alltså bara 2-sitsigt. Något som bidragit till att ID.3 Pro sålt dåligt. Men från och med i sommar är även ID.3 Pro 5-sitsig.

Premiär, Volkswagen, ID.3 GTX, 326hk, 0–100, 5,7 sekunder, toppfart, 200 km/h, bättre, snabbladdning, DCC-chassi, förvärmning, batteripaket, 79kWh, svenska, priser, kronor.Äntligen börjar VW får ordning på inredningen, även i ID.3.

Svenska priser

På utsidan känner man igen Volkswagen ID.3 GTX på de speciella 20-tumsfälgarna ”Skagen”. Edition-versionen har helsvarta fälgar.

GTX-modellerna finns med exteriöra kulörer. Solidlacken Moonstone Grey är standard (ser ut som grundfärg) medan metalliclackerna Kings Red, Glacier White och Scale Silver erbjuds som tillval. Taket är alltid svart på ID.3, oavsett version.

De svenska priserna är fastställda och försäljningen har startat. Bilarna är byggbara på Volkswagens hemsida. 

VW ID.3 GTX Grundmodell EU kostar från 544.900 kronor.

VW ID.3 GTX Edition kostar från 594.900 kronor.

Premiär, Volkswagen, ID.3 GTX, 326hk, 0–100, 5,7 sekunder, toppfart, 200 km/h, bättre, snabbladdning, DCC-chassi, förvärmning, batteripaket, 79kWh, svenska, priser, kronor.Ett hjul i varje hörn på ID.3 GTX Edition (helsvarta fälgar).

Premiär, Volkswagen, ID.3 GTX, 326hk, 0–100, 5,7 sekunder, toppfart, 200 km/h, bättre, snabbladdning, DCC-chassi, förvärmning, batteripaket, 79kWh, svenska, priser, kronor, Golf GTI 1976.

"Nä-nä, den där går aldrig att sälja." Så hette det 1976 om Golf GTI, nu har VW sålt närmare 3 miljoner Golf GTI.

Premiär, Volkswagen, ID.3 GTX, 326hk, 0–100, 5,7 sekunder, toppfart, 200 km/h, bättre, snabbladdning, DCC-chassi, förvärmning, batteripaket, 79kWh, svenska, priser, kronor.Det är fler svarta exteriördetaljer på GTX-versionerna.

Premiär, Volkswagen, ID.3 GTX, 326hk, 0–100, 5,7 sekunder, toppfart, 200 km/h, bättre, snabbladdning, DCC-chassi, förvärmning, batteripaket, 79kWh, svenska, priser, kronor.Äntligen får VW ID.3 den stora pekskärmen på 12,9 tum med upplysta "knappar" i underkant.

Premiär, Volkswagen, ID.3 GTX, 326hk, 0–100, 5,7 sekunder, toppfart, 200 km/h, bättre, snabbladdning, DCC-chassi, förvärmning, batteripaket, 79kWh, svenska, priser, kronor.

VW ID.3 GTX Grundmodell EU kostar från 544.900 kronor, ID.3 GTX Edition kostar från 594.900 kronor.

 

Fler nyheter:

 

Premiär: Helt nya VW ID.7 Tourer – drömbilen för kombitokiga?

ID. Buzz Pro väcker starka känslor – är det VW:s optimala familjebil?

Här är VW:s nya flaggskepp ID.7 med 700 km räckvidd

VW sänker priserna på elbilar – blir det rabattkrig under 2024?

Premiär: Nya VW Tiguan får längre räckvidd – och fysiska knappar

VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blivit billigare

Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare

Volkswagen uppdaterar ID.3 – nu med svenska priser

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

VW Touareg R PHEV TSI e-Hybrid – laddbar och bekväm tungdragare

Långtest: Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid – perfekt för stora familjen

Volkswagen ID.5 Pro Performance är en folkelbil med tuff design

VW Arteon Shooting Brake 1,4 eHybrid – förnuft och flärd

Nya Audi A6 blir elbil – utmanar BMW i5 med bättre räckvidd och laddning

Premiär: Nya Audi A5 ersätter A4 – erbjuder smart hybridsystem

Missförstådda Volvo S60 tar farväl efter tre generationer 2000–2024

BMW:s tjänstebilsfavorit får ett lyft och längre, elektrisk räckvidd

Tesla följer trenden och sänker priserna – elbilarna blir allt billigare

Här byggs Volvos sista dieselbil – en epok på 45 år är avslutad

Helt nya Audi Q6 e-tron tar ett tekniskt kliv och är basen för nästa A6

Volvo byter namn till EX40 och EC40 – samt inför 442 hk Black Edition

Helt nya Skoda Kodiaq växer och blir laddhybrid – 10 mils räckvidd

Nya rymliga lyxsuven Kia EV9 konkurrerar med Volvo EX90